Algarve in identiteitscrisis?

De vakantie zit er weer op. Nog even 3 kleine uurtjes in het vliegtuig (ja, mijn ipad staat op vliegtuigmodus, uploaden doen we later wel) en we zijn weer in Brussel waar de auto staat. Gezien het tijdstip kunnen we straks waarschijnlijk aansluiten in de file, maar relaxed als we zijn na zo’n vakantie hoeft dat geen probleem te zijn.

De afgelopen drie weken hebben we van een heerlijke vakantie genoten in de Algarve. Het stond al een tijdje op ons lijstje en nu kwam het er eindelijk van. Als je gegarandeerd wil zijn van goed weer, dan moet je zeker naar zuid Portugal gaan, dat komt dan goed. Appartement geboekt, vlucht naar Faro, huurauto voor 3 weken ophalen en genieten! En dat hebben we dan ook gedaan. Drie weken geen regen gezien, iedere dag 30 graden of meer en genoeg heerlijk eettentjes in de buurt. We hadden een mooi appartement geboekt in een villa met maar zes appartementen, een zwembad erbij en op (volgens sunweb 1 kilometer) 2,5 kilometer lopen het strand. En toch miste ik iets, maar wat dan?

Een paar jaar terug zijn we nog in Andalusië (Spanje) geweest en aangezien dat op een steenworp afstand (figuurlijk) van de Algarva ligt, hadden wij verwacht in een soorgelijk gebied uit te komen, zo wordt de Algarve dan ook min of meer (op papier) verkocht. Niets is minder waar, er is niet zo heel veel te beleven. Natuurlijk heb je er slechte wegen, slechte chauffeurs, drukke scooters, motors, drukke obers, strandverkopers, noem het maar op. Maar dat is niet anders dan in ieder ander Zuid-Europees land. En ik vind het heerlijk hoor, tussen al dat drukdoende verkeer heen manouvreren, onderweg kuilen zien te ontwijken en op den duur parkeer je je auto ook gewoon waar het eigenlijk niet kan, want ja, dat doet toch iedereen zo. Op dat moment ga je daar helemaal in op en dat is voor mij het ideale vakantiegevoel. Niets moet, alles mag. Kom maar op. Heerlijk!

Maar, wij houden ook wel van een beetje cultuur snuiven en wij zijn (en daar zit het probleem) niet echt strand mensen. Een dagje naar het strand is prima, als een dag dan maar een uurtje of 4 duurt, dat is weer lang genoeg. Relaxen is prima, maar niksen gaat hem niet worden. Mijn hele lijf gaat dan als vanzelf weer bewegen en geeft me duidelijk aan dat ik lang genoeg gelegen of gezeten heb. En de Algarve… is eigenlijk alleen maar strand. Begrijp me niet verkeerd, prachtige stranden, mooie rotsformaties in zee, je kijkt je ogen uit. Zo mooi heb ik de stranden nog nooit gezien. Maar als snel kom je er achter dat dat iedere 2 kilometer ongeveer hetzelfde is. Een rots hier, een rots daar en dat de de hele kustlijn lang. Prachtig, maar niet genoeg om drie weken alleen met kustlijn te vullen.

2017-08-16 16.09.59

Natuurlijk hadden we (lees Janine) ons huiswerk wel gedaan en hadden we (ja nu wel we) gelezen wat er in de verschillende plaatsen allemaal te zien was. Het zag er uit als Andalusië, maar na die plaatsjes bezocht te hebben, kunnen we toch wel concluderen dat dat zeker niet het geval is. Daar waar we in Andalusië te weinig tijd hadden op een dag om iets te bezichtigen, waren we in de Algarve meestal al na een paar uur (en dat was al lang) klaar. Voor degene die het een beetje gevolgd hebben op Instagram, ja, Lissabon was prachtig, maar dat is niet meer de Algarve! Sterker nog, daar moesten we nog 2,5 uur voor rijden (en 40 euro!! aan tol voor betalen, maar dat terzijde)

En dan heb ik het nog niet echt over de identiteitscrsisis gehad van de Algarve (los van het Andalusië-wannabee verhaal). Ze hebben niet echt iets origineels van zichzelf. Natuurlijk staat Portugal bekend om zijn Port, maar ik heb het hier nu even over de Algarve. Ze hebben niets van zichzelf. Sterker nog, het gebied is vnl. Engels georiënteerd. Je vind er genoeg Engelse en Ierse pubs en zelfs sportsbars. En eigenlijk spreekt iedereen ook gewoon Engels, net zo makkelijk. Natuurlijk wordt je ook doodgegooid met pizzatenten in iedere straat en op iedere andere hoek is er wel een snackbar. Als je pech hebt kun je er zelfs ook bitterballen eten en een frikandel speciaal. En Albufeira spant de kroon met de zogenaamde “strip”. Het lijkt inderdaad een beetje op de strip in Las Vegas (maar, daar zijn we geweest en dat is toch echt wel heel heel anders), maar dan in “Madurodam” stijl. In de eerste week dat we er waren hoorde je er voornamelijk Nederlands, in de laatste week voornamelijk Engels op straat. Er is niet echt iets Portugees te vinden. En laten wij nu net niet van het massa tourisme zijn…

2017-08-15 18.11.29

Maar, heb ik het dan niet naar mijn zin gehad? Jazeker wel, ontzettend naar mijn zin! We hebben genoten van elkaar, van het weer, van het zwembad en vooral van de rust en zijn weer lekker bijgetankt.

Maar, daar waar we over Andalusië hadden gezegd dat we er nog eens terug wilde, maar dan in een ander gebied, gaan we dat zeker met de Algarve niet doen. Dat hebben we nu in drie weken helemaal uit kunnen kammen en niet veel bijzonders kunnen vinden dan alleen een geweldige kustlijn. Dus als je graag een paar weken op het strand ligt, dan is dat “the place to be”, maar wil je ook nog wat cultuur snuiven, zoek dan nog even verder.

Huub Lommers

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, producer, conductor, writer, coach
This entry was posted in Online. Bookmark the permalink.