Vuurwerk, voor of tegen?

Het is natuurlijk heel makkelijk om het vuurwerk gebruik in ons land af te kraken. Er komt ieder jaar alleen maar ellende van en levert een hoop slachtoffers op. Verder kost het ons allemaal heel veel geld aan gezondheidszorg en de artsen en verplegers op de eerste hulp en bij de plastisch chirurgie worden er zeker niet gelukkig van. Maar vuurwerk is ook leuk en kan heel mooi zijn. Dat je er zelf veel te veel geld aan uitgeeft moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar vuurwerk afsteken heeft ook wel iets.

Ik weet nog dat we vroeger op school bij natuurkunde een vuurwerkbom gemaakt hebben. De naam van de school zal ik niet noemen, want als je er nu over nadenkt, was dat toen waarschijnlijk ook absoluut verboden en zeker ook erg gevaarlijk. De vuurwerkbom werd op een grasveld achter de school afgestoken en liet een ravage achter die zeker een paar meter gras verschroeide en een gat achterliet in de grond ter grootte van een basketbal. Keigaaf natuurlijk als je jong bent en het gaf een enorme kik om zoiets te maken en te laten ontploffen (Dezelfde kik krijg je ook als je een handgranaat mag gooien in diensttijd, maar met een andere gedachte erachter). Fantastisch om te mogen doen en het vraagt bijna naar nog een keer, tenminste, dat was wat ik toen dacht. Maar ik moet niet denken aan wat er ook had kunnen gebeuren als de bom te vroeg was ontploft of als we nog een meter of zo dichterbij hadden gestaan.

vuurwerk

Dat vuurwerk oorspronkelijk uit China is over komen waaien weet iedereen natuurlijk al lang, ze hadden daar al zo’n slordige 1400 jaar gelden vuurwerk. In Nederland voor het eerst pas gebruikt 1648 op de Dam in Amsterdam om de “Vrede van Munster” te vieren. Overigens was vuurwerk voor de normale burger in het vroege begin totaal niet betaalbaar en moest men er echt op uit om ergens vuurwerk te gaan bekijken. Maar dan kreeg je ook iets moois te zien.

Sinds de vorige eeuw is het een beetje normaal geworden om zelf vuurwerk aan te schaffen en af te steken en sindsdien is volgens mij het hek van de dam. Het moet allemaal steeds groter, hoger, maar vooral ook harder en de vuurwerkindustrie is er goed mee, omzetten van miljoenen zijn heel normaal. Als je het goed doet in de vuurwerkindustrie werk je maar een paar weken per jaar en kun je voor de rest rustig genieten van zon en strand. Allemaal prima natuurlijk, ik gun ieder het zijne.

new-year-09

Maar, al jaren is er natuurlijk die discussie, moeten we vuurwerk niet afschaffen omdat het ieder jaar ook veel slachtoffers eist? Persoonlijk mag het van mij afgeschaft worden, ik betaal er geen cent aan en geniet toch wel van al het spul wat de lucht ingeschoten wordt tijdens oudjaarsnacht, hoewel ik me ook erger aan het vuurwerk wat in de dagen daarvoor al afgeschoten wordt (het mag natuurlijk niet, maar gebeurt toch en echte preventie is er naar mijn mening niet). Daarnaast vind ik het ook prima als iedereen het zelf mag bepalen en vuurwerk af kan steken, gewoon omdat het leuk is. Maar daar ligt het probleem ook niet volgens mij.

Waar ik me werkelijk het meest over verbaas is dat ik tegenwoordig al kinderen van een jaar of 8 zelf rond zie lopen met nog een paar van dezelfde leeftijd en overal maar rotjes weggooien en op iedere straathoek wel een vuurpijl of ander vuurwerk afsteken. Ligt de verantwoordelijkheid dan niet gewoon bij de ouders van die kinderen en mag ik hier dan zeggen dat deze mensen pedagogisch totaal niet verantwoordelijk bezig zijn en hun kinderen beter in de gaten moeten houden? Want ook niet illegaal vuurwerk kan supergevaarlijk zijn en wel eens te vroeg af gaan en in je hand ontploffen.

new-year

Als we dan vuurwerk gaan verbieden, moet dat verbod dan niet op dezelfde leeftijd liggen als alcohol, of nog hoger (met alchohol kunnen ze vaak na 18 ook niet verantwoord omgaan)? Ik heb het antwoord niet, ik zie teveel voors- en tegens, wat ik wel weet is dat ik ieder jaar alle slachtoffers betreur en dat we wellicht met zijn allen daar meer aan hadden kunnen doen in de vorm van opvoeden en waarschuwen. Had die docent in mijn verhaal met ons een vuurwerkbom mogen maken? Nee, natuurlijk niet, want ik weet van een paar klasgenoten dat ze dit zelf thuis nog eens nagedaan hebben. En dat is precies waar het dan mis gaat.

Misschien dan toch maar een algemeen verbod en de verantwoording bij de gemeentes om in iedere plaats een geweldige vuurwerkshow neer te zetten. Dan zie je gelijk je buurtgenoten en kan het een sociale happening worden in plaats van een ergernis en strijd.

Ik doe het dit jaar weer zoals ieder jaar en hou het bij het laten ontploffen van de kurk in de champagnefles.

Allemaal een veilige jaarwisseling!

new-years-eve-hero-h

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Cultural, Networking, Online, Politiek, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

