Dode Fietser

Verschrikkelijk! Gisteravond in het donker een fietser aangereden, ze is er slecht aan toe. En het was ook nog mijn schuld, want ze had voorrang. Meteen 112 gebeld natuurlijk en zelf eerste hulp geboden, de ambulance was gelukkig snel ter plaatse zodat ze haar verder konden helpen, maar ze is al die tijd niet bij bewustzijn geweest en echt werkelijk alles zat onder het bloed. Het was een vreselijk schouwspel en het zag er allemaal niet goed uit. Door de politie meteen aangehouden en moest natuurlijk een alcholtest afnemen(terecht, maar ik had niks gedronken) en werd ondervraagd op het bureau. Als ze er niet doorheen komt wordt het dood door schuld en ik weet nog niet wat dat in gaat houden, maar mijn gedachten gaan vooral op dit moment uit naar het slachtoffer en haar familie en vrienden.

Rampscenario! Wat was er aan de hand? Ze had geen licht op haar fiets en stak over zonder zelf even rond te kijken. Ze nam een schuine bocht, dus ik zag haar vooral te laat omdat er ook geen lantaarnpalen in de buurt waren.

Ben je nog aan het lezen? Ben je ook een regelmatige fietser? Wees dan gewaarschuwd, zorg dat je zichtbaar bent. Het bovenstaande is gelukkig niet gebeurd, maar stel je het eens voor. Natuurlijk, vaak heb je voorrang, maar heel vaak wordt je niet gezien omdat je geen licht op je fiets hebt en/of goede reflectoren hebt bevestigd aan je fiets.

bike3

Het wordt de laatste tijd weer vroeger donker en bovenstaande was afgelopen week wel bijna gebeurt, gewoon omdat, ik gok 70%, veel fietsers niet zichtbaar zijn. En ik begrijp het niet, wil je zelf niet veilig onderweg gaan? Of erger nog, waarom laat je je kinderen vertrekken zonder goed licht op de fiets, want vaak tref ik vooral kinderen aan die naar het sportveld rijden of terugkeren, vaak in donkere kleren, met meerdere naast elkaar en allemaal zonder licht. Wat ben je dan voor ouder als je je kind zo laat gaan?

Hoeveel leed veroorzaak je als bovenstaande echt gebeurt (en ook regelmatig gebeurt)? En dan in de eerste plaats het slachtoffer en de familie, maar wat van de onschuldige automobilist die je gewoon niet heeft gezien omdat je geen licht op je fiets hebt? Zijn/haar leven is ook voorbij, geloof me maar. Los van de eerste schok, het schuldgevoel, de bekeuringen/straffen krijgt die persoon ook levenslang, want dat laat je nooit meer los.

Denk er maar eens goed over na en zorg dat je je zaken op orde hebt voordat je de weg op gaat!

Shine a light on me!

bike

*Scattando*

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Networking, Online, Politiek, Travel. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

