Netwerken, maar hoe?

De netwerk bijeenkomsten schieten als paddestoelen uit de grond en als je wil, kun je er wekelijks altijd wel een paar bijwonen. Er zijn netwerkbijeenkomsten in alle branches, maar er zijn ook netwerkbijeenkomsten gestuurd vanuit bijvoorbeeld de gemeente of vanuit de ondernemersvereniging. Hebben ze allemaal nut en zo ja, wat kun je verwachten en hoe moet je je voorbereiden. Moet je je ook voorbereiden?

Dat laatste lijkt me vanzelfsprekend, maar daar kom ik later op terug. Feit blijft dat iedereen altijd aan het netwerken is, ook als je het niet door hebt. Maar waarom zou je eigenlijk netwerken? Heel eenvoudig, mensen doen nu eenmaal liever zaken met mensen die ze al kennen. En let op, dat kan ook averechts werken natuurlijk. Ik kan soms evenveel argumenten bedenken om met iemand samen te werken als dat ik niet met iemand samen wil werken. Feit blijft dat je moet proberen de voor jouw belangrijkste elementen er tussenuit te halen.

dia2-001

Laat ik eerst eens even de vier soorten netwerken op een rijtje zetten die iedereen kent: Je hebt als eerste je persoonlijk netwerk, hieronder vallen je familie, vrienden en kennissen, mensen die er over het algemeen je hele leven zijn, sommige komen en gaan, maar het is meestal een stabiele groep. Daarnaast heb je je sociale netwerk, de mensen die je ontmoet in je vrije tijd, denk aan iedereen die je kent bij bijvoorbeeld je vereniging, of de vereniging van je kinderen. Dat kan op sport, kunst of cultuur gebied zijn, maar de meeste mensen zitten wel in een verenigingsverband. Dan heb je nog je professionele netwerk, collega’s, zakenpartners en andere mensen die je zakelijk ontmoet. Tot slot heb je nog je digitaal netwerk. Daarmee bedoel ik niet persé alle sociale media, maar de mensen die je spreekt in forums en bv discussie groepen. Op de social media kom ik zo dadelijk terug. Deze vier netwerken kennen natuurlijk behoorlijk wat overlappingen. Je ontmoet familie bij de muziekvereniging of mensen uit je vereniging worden je vrienden. Verder is het niet ondenkbaar dat je sport met collega’s of dat je je loodgieter ontmoet via het digitale netwerk door een vraag op een forum.

Nu je weet welke soorten netwerken er zijn, is het belangrijk om te kunnen bepalen hoe je deze netwerken het beste verder uit kunt bouwen. Waarom zou je dat willen? Om meer mensen te leren kennen en zo bv je vereniging groter te maken en zakelijk gezien om meer klanten binnen te kunnen halen voor je bedrijf. Ik beperk me hierbij wel tot het zakelijke netwerk in deze blog. En de vraag is dan, “hoe kan ik mijn zakelijke netwerk vergroten”? Daarin heb ik een onderscheid gemaakt in drie verschillende vormen van netwerken. De meetings in de vorm van een netwerk koffie en/of borrel, je diverse social media en participatie in de community.

dia-5-001

Laten we beginnen met de social media. De meeste hierboven in de foto omschreven kent iedereen wel, maar hier zul je je eigen weg in moeten zoeken, afhankelijk van je bedrijf en doelgroep, hoewel er nogal wat overlappingen zijn. Voor een zakelijk profiel is LinkedIn het handigste, maar ook twitter en facebook doen daar goed aan mee. Je moet alleen zelf een duidelijk plan uitstippelen, of heel goed weten wat je doet. Facebook kan heel handig zijn voor doelgroep gerichte advertenties, die ook echt bij je doelgroep in beeld komen. Je advertentie moet dan wel sprekend genoeg zijn om naar door te klikken. Instagram, snapchat, pinterest en youtube zijn vooral interessant als je bedrijf visueel is ingesteld, met heldere en aansprekende beelden kun je veel volgers op je hand krijgen. WordPress heb ik genoemd als algemeen begrip voor alle blog-pagina’s. Er zijn natuurlijk verschillende vormen en soorten, maar als je een langere boodschap te vertellen hebt, of op een onderwerp dieper wil ingaan, is een blog-pagina absoluut een must. En blijf vooral opletten! Vrienden zijn geen vrienden op je social media. Als je namelijk alleen goede vrienden en familie op social media zou hebben, zou je wellicht maximaal aan 20 volgers komen. Als je dus 2.500 “vrienden” op je facebook hebt, zijn dat geen vrienden, maar praat je toch echt over je netwerk. Denk dus goed na voor je iets post, ook ik ben daar vroeger regelmatig ingetrapt en door schande wordt je wijzer. En denk nu niet dat die ene dronken foto geen kwaad kan, opdrachtgevers en sollicitanten screenen je social media ook, dus besef goed wat voor beeld je van jezelf wilt scheppen. Een en ander is natuurlijk totaal afhankelijk van je werkveld. De “tijdlijn” van een bankdirecteur zal er anders uitzien dan die van een muzikant, om maar iets te noemen.

Daarnet had ik het ook over “participatie” als vorm van netwerken. Participatie in je community doe je natuurlijk vooral ook uit enthousiasme. Helpen als begeleider voor het voetbalteam van je zoontje, materialen ter beschikking stellen bij een bepaald evenement of zitting nemen in het bestuur van een vereniging doe je in de eerste plaats omdat je iets wil doen in je samenleving en vooral ook omdat je het leuk vind om te helpen. Maar vergeet daarbij niet dat je daarmee ook je netwerk kunt vergroten (of kapotmaken). Als je als begeleider meehelpt bij het voetbalteam, ontmoet je ook veel ouders van andere kinderen, die wellicht ook aan jou denken als ze iets nodig hebben wat in jouw werksfeer valt. Maar als je vervolgens langs het voetbalveld het team uit “enthousiasme” verrot staat te schelden, dan krabben ze wel drie keer op hun hoofd voordat ze je inschakelen voor die ene klus.

Tot slot nog over de diverse meetings. Je kunt netwerk koffie’s volgen, of netwerk borrels, het maakt niet zo heel veel uit. Je kiest een netwerkmeeting waarvan jij denkt dat je er iets aan hebt of dat juist daar de meeste mensen binnen je doelgroep komen (hoewel in een netwerk iedereen direct of indirect bij je doelgroep kan horen), maar zorg dan wel dat je voorbereidt naar een dergelijke meeting gaat, want het grootste deel van het woordje netwerken zit in “werken”. Als je alleen gaat voor de gratis koffie kun je beter thuisblijven. Ga dan bij een meeting ook niet stil in een hoekje zitten wachten tot er iemand naar je toekomt, want dat zal niet zo heel vaak gebeuren. In onderstaande dia een klein rijtje van de do’s en don’ts tijdens een meeting:

dia-7-001

Naast het face to face ontmoeten van mensen tijdens een meeting is op dit moment social media een van de belangrijkste bronnen voor je netwerk. Inmiddels heb ik zoveel social media onderzocht dat ik er wel uren over kan praten, dus mocht je daar meer over willen weten of heb je hulp nodig bij het uitzoeken en beheren van de voor jouw bedrijf ideale vorm(en), neem dan vooral contact met me op!

dia-9-001

Scattando Events

Scattando Media

Advertisements

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Events, Networking, Online, Politiek. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s