Voeding

Ik hoor het mezelf nog zeggen, doe mij maar de Hamburger DeLuxe, maar dan graag zonder al teveel “DeLuxe”, ik wil hem dan ook graag zonder tomaat en zonder komkommer. “Maar meneer”, zegt de serveerster, “dan bedoelt u dus de Hamburger XL, want die is zonder tomaat en komkommer. Nee, zeg ik nog, want daar zit weer geen kaas op en een andere saus. Ik wil juist graag de Hamburger DeLuxe omdat daar barbecue saus op zit en oude kaas, de Hamburger XL is zonder kaas en met curry, en daar heb ik vandaag geen zin in. Op dat moment vond ik al dat ze me te verdacht moeilijk aankeek, maar ze zei dat ze het ging regelen. Komen ze 20 minuten later het eten brengen en ik krijg inderdaad de Hamburger DeLuxe met… je raadt het al, tomaat en komkommer. Oh, en 1,5 krop sla… Dus ik de burger weer terug laten sturen (natuurlijk was het ineens weer een andere serveerster die van niks wist) om hem vervolgens terug te krijgen zonder tomaat en komkommer. Ik snap ook wel dat ze in de keuken dit er gewoon vanaf geplukt hebben en hem daarna terug hebben gestuurd, is niet goed, maar daar gaat het nu even niet om.

voeding2

Want serieus, ik begrijp het best dat we op onze voeding moeten letten, maar ben ik daar niet zelf bij? Moet de overheid ons daar, net als bij zoveel dingen, ook al de les over lezen? Beslist de kok in een restaurant wat ik op mijn bord wil hebben, of beslis ik dat zelf als klant? Zijn alle menukaarten niet ontzettend misleidend? Je weet tegenwoordig echt niet meer wat je moet verwachten als je je eten hebt besteld aan de hand van het menu.

Ok, er staat vaak bij dat het eten geserveerd wordt met groenten en friet of aardappelen. Maar ik lees dan ook werkelijk wat er staat, “geserveerd met”, maar dat is maar zelden wat ik krijg. Als ik dat lees denk ik, ik krijg een los bakje met groenten, net als dat ik een los bakje met friet krijg. Maar hoe vaak ik wel niet eerst het bestelde eten moet ontdoen van allerlei konijnenvoer is echt onvoorstelbaar. Had ik daar om gevraagd? Stond dat op het menu? Negen van de tien keer zeker niet! Als ik een simpele panini ham-kaas bestel, wil ik ook echt een panini ham-kaas, niet een panini ham-kaas-sla-komkommer-tomaat-radijsjes-ui-augurk. Hoe goed wellicht ook bedoelt van de dienstdoende kok, ik wil het niet! En als je dan al aangeeft dat je geen tomaten en komkommers lust dus die ook niet op je broodje wil hebben, waarom moet dat dan gecompenseerd worden met nog meer verschillende soorten sla, die ik niet eens kan benoemen. Nee, inderdaad, ik hou ook niet van sla! Maar als ik dan sla wil, dan bestel ik wel een salade en geen broodje kip, vind ik niet meer dan logisch.

En nou is die bekende frietboer met die grote gele M bij de poort al niet mijn favoriete friettent, maar het komt wel eens voor dat ik daar kom. Ik moet zeggen, als je daar aangeeft dat je geen tomaat wil, dan zit er ook daadwerkelijk geen tomaat op (daar luisteren ze in ieder geval beter dan de gemiddelde serveerster in een gerenommeerd restaurant), maar de hoeveelheid droge tulli aan sla die ze er op gooien (ja gooien is het goede woord als je eens goed naar zo’n broodje kijkt) is echt niet meer normaal. Over het algemeen pak ik daar een broodje uit de verpakking om hem eerst uit te schudden van de sla voordat ik hem op ga en of wil eten.

Waar komt het allemaal door? Door de media die constant maar blijven strooien dat we gezond moeten eten? Dat doen ze al jaren, alleen weten ze het zelf niet. Het veranderd namelijk nogal eens. Neem nou de voedingsschijf van het voedingscentrum, toen ik op school zat, zag deze er heel anders uit, er stonden producten op die nu ineens slecht zijn? En wat verzinnen ze over 10 jaar weer? Wellicht is sla dan wel slecht!

Maar begrijp me goed, ik snap het echt allemaal wel, maar waarom die opdringerigheid, dat werkt bij mij echt averechts, los van het feit dat ik graag gelukkig wil zijn en goed wil functioneren. Maar geloof me, voor mensen zoals ik werkt het echt niet. Als ik s’avonds een goed stuk vlees kan eten, dan hoef ik de rest van de avond niks meer, maar als ik sla eet, heb ik 2 uur later weer honger en ga ik lopen snaaien. Wat is dan beter? Daarbij heb ik om me heen helaas al genoeg mensen verloren in de afgelopen jaren, ook mensen van mijn leeftijd of jonger dan ik, ook mensen die een gezond leven leidde maar toch een vreselijke ziekte kregen en zijn overleden. En maakt het mij aan het eind van mijn leven wat uit of ik 99 of 98 jaar oud wordt? Liever lekker eten en 98 worden dan tegen heug en meug konijnenvoer eten en een jaar ouder worden. Ik leef liever!

Als je me dan een keer treft in je restaurant, serveer dan gewoon wat op de kaart staat, dat is namelijk wat ik ook verwacht. En laat dat hoopje sla en andere rauwkost op het bord ook maar achterwege als ik het niet besteld heb, ik heb liever dat je het een euro goedkoper maakt dan dat je dat goedbedoelde hoopje rauwkost voor de opmaak van het bord na afloop in de vuilnisbak moet gooien, want opnieuw gebruiken mag je het toch niet.

Eet smakelijk!

voeding3

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Online, Travel. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

