Gratis Kunst en Cultuur

Ik werk gratis en voor niks. Waarom zou ik ook voor geld werken? Het is hier namelijk allemaal gratis, bij mij komt de loodgieter gratis werkzaamheden verrichten en als ik honger heb ga ik gewoon eten halen bij de bakker of de supermarkt en ik mag van hun alles zo meenemen, ook heb ik een vrijkaart voor alle restaurants. Ook de bank schrijft geen geld meer af voor mijn hypotheek, die hoef ik niet meer te betalen, van de lease-maatschappij heb ik een gratis busje en een tankkaart waarmee ik in heel de wereld gratis kan tanken. En als ik nieuw apparatuur nodig heb of nieuwe instrumenten haal ik deze gewoon voor niks in de winkel en de huur van de repetitieruimtes, theaterzalen, licht en geluid wordt door de verhuurders gratis beschikbaar gesteld. En omdat ik alles voor niks krijg, waarom zou ik dan ook een schappelijk uurtarief vragen, nergens voor nodig toch?

En daardoor krijgen alle mensen die naar theatervoorstellingen en concerten komen luisteren ook gratis entree en gratis te drinken zoveel als ze willen. Als je naar een voorstelling van ons komt hoef je ook geen parkeerkosten te betalen en we vergoeden je benzinekosten, zodat we zeker weten dat het je niks kost om naar de concertzaal of theaterzaal te komen.

Yeah Right! Natuurlijk zal niemand die nu nog aan het lezen is het bovenstaande verhaal geloven, maar je zult je verbazen hoe vaak ik met mensen in aanraking kom die er maar vanuit gaan dat wij alles voor niks doen en zich afvragen waarom een kaartje voor een theatervoorstelling of concert een bepaald bedrag heeft. Dit zijn mensen die blijkbaar niet zien dat er bij een concert of voorstelling nog wat meer komt kijken dan alleen het moment dat zij in de zaal zitten. Alle voorbereidingen, de huur van repetitieruimtes, de huur van de zaal zelf, aanschaf van materialen, inhuren van geluid en licht (deze laatste 2 zijn overigens de meest onderschatte kostenposten)

De meeste van jullie zullen onderstaande foto ooit al wel eens gezien hebben, maar hij is meer dan waar:

11168065_10205242702169576_1997937320999628165_n

En dan nog wil ik wel eens voor niks spelen, maar voor niks spelen is niet gratis. Als je als organisatie iets wil doen voor een goed doel, sta ik daar altijd voor open, ik organiseer ze zelf ook, maar zorg dan dat de muzikanten of acteurs in ieder geval reiskosten betaald krijgen en wat te drinken als ze zo goed zijn om mee te willen werken. Dat is toch wel het minste wat je kunt doen en dan blijft het voor iedereen leuk.

Maar om het belangrijkste niet te vergeten, want ik zie de commentaren al bijna voor me: Wat ik hierboven omschrijf gaat over mensen die professioneel werken in de kunst en cultuur industrie, ik heb het niet over muzikanten die overdag een normale baan hebben en muziek als hobby beoefenen. Vaak ook prima muzikanten, soms ook nog beter dan professionele, maar een hobby is een hobby en dat mag geld kosten. Los daarvan zijn reiskosten toch wel het minste wat je kunt regelen, je krijgt er verder tenslotte gratis diensten voor.

En vergis je dan vooral niet in “amateur” (muziek) theater voorstellingen. Vaak beoefend door amateur acteurs en amateur muzikanten, die gewoon deelnamegeld betalen om mee te kunnen doen aan een productie. Waar gaat dat geld heen? Heel simpel, naar de muzikaal leider, regisseur, zaalhuur voor de repetities, schrijven van script en bladmuziek. Waarom dan toch nog geld vragen voor een kaartje? Niet alle kosten worden meestal gedekt door de deelnemers, we hebben ook nog de huur van de theaterzaal, de promotie, de kosten van de kaartverkoop, licht en geluid en de professionele mensen die achter dat licht en geluid zitten. Duidelijk? Vind je dan een kaartje van € 12,50 of van € 25,- te duur of juist goedkoop als je het vergelijkt met een kaartje voor een show van een professioneel gezelschap, wat niet altijd meer plezier of entertainment geeft? Aan jou het oordeel.

Zie ik je snel in de concertzaal of het theater? Met andere woorden, help jij alle mensen, professionals en/of amateurs, er voor te zorgen dat ze hun werk en/of hobby kunnen blijven uitoefenen om jou een fantastische avond te bezorgen?

Tot snel!

PS, klik op de posters voor meer informatie! www.scattando.nl

Poster HRF 2016 small

Frozen Poster!! sm

Poster sm

 

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Cultural, Music, Online, Politiek. Bookmark the permalink.

2 Responses to Gratis Kunst en Cultuur

  1. astrid louwers says:

    Hoi Huub. 2 punten.
    Punt 1. We leven in een vrije markteconomie. Mensen vinden wat ze krijgen voor hun geld het geld waard, of niet. Je kan met 1000 argumenten komen waarom een prada pak 5000 euro waard is, als ik het het niet waard vind en het pak daarom niet koop dan is dat gewoon mijn recht.
    Punt 2, er zijn mensen die zelf een reis naar India bekostigen om daar een paar maanden in een weeshuis te werken. Zelf je reiskosten betalen betekent gewoon dat je VEEL uitgeeft aan liefdadigheid. En er zijn dus meer mensen die dat doen. Dat is niet verkeerd, dat is een keuze. Mvg astrid louwers

    Like

    • Beste Astrid,

      Bedankt voor je bericht. Ik schrijf in mijn stuk ook nergens dat het verkeerd is. In de praktijk blijkt dat mensen niet altijd begrijpen waarom iets geld kost, dat is het enige wat ik hier kort uitleg. Daarnaast heb ik het over professionals waarvan men verwacht dat die wel even voor niks komen omdat het “extra” is, niet over amateurs die geld uitgeven om met hun hobby bezit te zijn, dat omschrijf ik duidelijk genoeg.

      Overigens denk ik dat je een pak van 5000 euro niet kunt vergelijken met een concertkaartje van 12,50 en een liefdadigheidsreis naar India niet met een professioneel muzikant die je voor 10 repetities op en neer laat rijden, die dit soms ook uit liefdadigheid doet en er niets voor vraagt, maar de organisatie nog te beroerd is om reiskosten te betalen.

      Like

Leave a Reply

