In beste stemming

Eigenlijk was er gisteren helemaal niets aan de hand totdat ‘A’ aangaf dat er ergens iets niet klopte. Ik zei nog dat ik het samen met ‘vijf’ had nagekeken, maar ook ik had inmiddels wel in de gaten dat ‘A’ wel gelijk had, maar was het wel wat wij dachten? Kon het niet andersom zijn, wellicht lag het juist wel aan ‘D’, maar die was juist weer aan het twijfelen aan ‘G’. Na enige discussie heb ik toen toch maar besloten dat ik het samen met ‘E’ zou gaan bepalen.

Als ik het niet dacht, ik had gelijk, dat was de beste manier om alle problemen op te lossen. De rest van de dag verliep alles in goede harmonie met elkaar. Af en toe was ‘D’ nog aan het tegensputteren en ook ‘G’ had soms moeite om het bij te benen, maar ik kon alles makkelijk in het gareel houden waardoor we allemaal tevreden waren.

Desalnietemin was de algehele stemming over de hele dag nog niet optimaal, maar ik kon met zekerheid zeggen dat het in ieder geval niet aan onze combinatie lag, op de rest had en heb ik geen invloed en kan in dat geval alleen maar constateren en mensen erop wijzen dat er iets fout loopt en dat zij daar in bij moeten sturen.

Geen probleem trouwens als je niet begrijpt waar dit over gaat. Kijk naar iedere beginletter van een alinea en de meeste musici weten waar ik het over heb. Voor degene die het niet begrijpen: Ik heb het hier over de basgitaar en/of contrabas waarvan de snaren respectievelijk gestemd zijn in: E, A, D, G

Ben je je aan het afvragen waarom dit stukje? Ik zat me enigszins te vervelen tijdens een repetitie… Oh ja, als je een vijfsnarige bas hebt, komt daar de ‘B’ snaar bij, vandaar de extra alinea.

“All musicians have to do is follow the bass”.

  

Scattando!

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Bass, Cultural, Music, Online. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

