Vrijwillig of Vrijblijvend

Nou ja, ik zeg natuurlijk wel dat ik op tijd ga komen, maar als het zover is, dan moet ik nog maar even zien of me dat dan ook nog wel uit komt. Want zeg nou zelf, je moet blij zijn dat ik kom want ik ben hier tenslotte vrijwillig. Ik denk daarnaast ook wel dat ik het allemaal wel snap en zelf kan bepalen of het nodig is dat ik er ben en/of iets doe op dat moment. Oh, voor ik het vergeet, ik moet ook een uurtje eerder weg dan we hebben afgesproken, want anders krijg ik te weinig slaap en ik moet morgen weer vroeg op.

Fictie of werkelijkheid? Gelukkig komt het niet heel vaak voor, maar het is wel degelijk de werkelijkheid bij sommige mensen, maar waarom zou je dan vrijwilligerswerk willen doen? Ik snap dat je er niet voor betaald krijgt, maar wil dat dan zeggen dat je je afspraken niet na hoeft te komen? Natuurlijk is bovenstaande gelukkig maar een incident, maar je staat mooi te kijken met je organisatie als je iedereen goed ingedeeld denkt te hebben en dus op die mensen rekent.

Nu gaat bovenstaande over een vrijwilliger bij een festival, maar hoe zit dat eigenlijk met orkest/koor leden? Men kiest er inderdaad zelf voor om zich aan te sluiten bij een gezelschap, dat doe je geheel vrijwillig en je betaald er ook nog contributie of deelnamegeld voor, maar houdt dat dan ook in dat je maar gewoon te pas of te onpas op kunt komen dagen en er nooit iets voor hoeft te doen? Dat lijkt me niet, maar toch zijn er genoeg voorbeelden te noemen helaas. Naar mijn mening sluit je je aan bij een groep, of dat nu een band/ensemble is van 7 personen, of een koor van 60, de groep kan alleen maar functioneren als iedereen daar zich voor inzet zodat je als compleet team ergens naartoe kunt werken, als individu ben je dan een van de radartjes in het web, of je nu 3e of 1e neusfluit speelt/zingt. Iedereen is even belangrijk, jammer dat niet iedereen dat altijd beseft. Je hebt natuurlijk wel rechten, maar zeker ook plichten. En je hebt altijd het recht om op te stappen als je je niet happy voelt bij een club, doe dat dan ook in plaats van het plezier van anderen bederven.

  
Maar nu nog een stapje verder, is het volgen van muziekles vrijwillig of vrijblijvend? Vrijwillig wel, maar vrijblijvend toch zeker niet. Je kiest er zelf voor om les te volgen, inderdaad is dat ook niet voor niets, maar daarmee wordt het nog niet vrijblijvend. Netjes afmelden voor een les is toch wel het minste wat je even kunt doen mocht je een keer niet kunnen, maar niet studeren is geen optie. Jij wilt toch dat instrument leren bespelen? Natuurlijk heeft je docent, als het goed is, altijd wel wat materiaal voor handen om met je aan het werk te gaan als je een keer niet hebt kunnen oefenen, maar na 2 maanden wordt dat toch steeds lastiger, vervelend, maar eerlijk gezegd ook respectloos naar je docent toe die zijn/haar best doet om jou de basis en technieken van het instrument wil bijbrengen. In welk tempo je dat doet vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, de een leert nu eenmaal sneller dan de ander, zolang je maar ziet dat iemand er iets voor doet. Je instrument alleen uitpakken bij de les of een repetitie kan echt niet. Waarom zou je dat ook willen?

Zorg dat je vrijwillig en vrijblijvend niet door elkaar haalt!

There is no greater joy nor greater reward than to make a fundamental difference in someone’s life

download

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Cultural, Music, Networking, Online, Politiek and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

