Carnaval

Een goede maand geleden kreeg ik een mail van de basisschool waar we veel komen vanuit het kunstencentrum, of we een workshop wilde doen tijdens de carnavalsmiddag. Nu heb ik vroeger vrij veel carnaval gevierd, maar de laatste jaren staat dat op een behoorlijk laag pitje, het is zo’n beetje de enige vrije week geworden in het seizoen, behalve soms een optocht bekijken doen we verder niet zoveel. Maar ik vond dit toch wel een erg leuke vraag dus ik sprak af dat we de workshop kwamen doen, en vanmiddag was het dan zover.

Nu is een carnavalsworkshop wel makkelijker gezegd dan gedaan moet ik zeggen, want na even nadenken besefte ik me dat ik dan een paar groepen van 30 kinderen moest zien te enthousiasmeren tijdens de drukste middag van het jaar. En met drukste bedoel ik niet dat ze veel te doen hebben op dat moment, maar dat ze druuuuuk zijn, want ja, eigenlijk willen die kids natuurlijk gewoon in de sportzaal op harde muziek hossen en gek doen. Natuurlijk zou ik niet alleen zijn, mijn collega Sanne is altijd bereid om met me mee te gaan naar de scholen, maar samenwerken was er deze keer niet bij, we moesten het zo opdelen dat ieder steeds een groep had. Een theaterworkshop was dus niet echt een goed idee, want niet alle kinderen vinden dat leuk en als je maar een minuut of veertig hebt per groep kun je niet genoeg bereiken.

Dus wat wel te doen? Ik was er snel uit, ik zou een carnavalslied schrijven zodat we met de kinderen de tekst daarvan kunnen bedenken. Zo gezegd, zo gedaan, ik heb vorige week een carnavalslied geschreven, dat wil zeggen, alle muziek geschreven en opgenomen in de studio en alvast een refrein geschreven met tekst die over de betreffende school ging, de Biekorf, en zelfs het Geertruidenbergse carnaval, Potteschijterslaand erin kunnen betrekken. De coupletten open gelaten qua tekst zodat deze door de groepen ingevuld konden worden. Ook spannend, want tja, het ging hier over de groepen 5, 6, 7 en 8, vooral de laatste 2 zijn niet de makkelijkste groepen om enthousiast te krijgen en bij de les te houden. Zouden ze het leuk vinden? Punt 1 het lied zelf en punt 2 dat ze zelf met tekst aan de gang moeten, om dan nog maar niet te zwijgen over een eind presentatie voor de rest van de school. Maar vol goede moed gingen we vanmiddag richting de Biekorf.

Carnaval2.png

En het was een super positieve middag! Zonder mezelf op de schouder te kloppen, ik had het refrein qua muziek en tekst blijkbaar zo goed en duidelijk geschreven, dat alle kinderen het na 1 keer luisteren konden zingen, zonder dat ik het voor moest zingen. Iedere groep bestond uit ongeveer 30 kinderen en die heb ik steeds weer opgedeeld in 4 groepen zodat ze met kleinere groepjes aan de coupletten konden werken en dat werkte heel goed en de meeste kinderen waren enthousiast bezig met onderwerpen bedenken en ook teksten schrijven. De muziek had ik op de repeat gezet zodat ik bij elke groep steeds tips kon geven en kon helpen met schrijven. Na 20 minuten kwamen er bij alle groepjes coupletten uit die soms helemaal en soms gedeeltelijk bruikbaar waren. Per groep heb ik de beste teksten samen gevoegd zodat we 1 couplet per groep overhielden. Dat was wel met voorbedachte rade, want ik had het lied zo uitgearrangeerd dat er 4 coupletten waren.

Na 2 uur werken kwamen we in de gymzaal, waar het carnavalsfeest zelf bezig was, weer samen om gezamenlijk de middag af te sluiten met het lied. Iedere groep had nu zijn eigen couplet en ieder refrein werd luidkeels gezongen door alle groepen samen. Een afsluiting van een mooie middag. Carnaval kan nu beginnen! Althans, voor degene die het vieren. Ik heb morgen gewoon een repetitiedag (inderdaad, boven de rivieren) en misschien kijken we zondag nog een optocht, als het tenminste droog blijft. Medewerkers van de Biekorf bedankt dat we deze workshop hebben mogen geven, we doen het graag weer eens een keer!

Alaaf!

Carnaval3

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Cultural, Events, Music, Online and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

