Auditie

Daar sta je dan, met knikkende knieën te bedenken waarom je je ook alweer had opgegeven. Wachten op het moment dat ze je komen halen en je mee mag naar de plek waar het allemaal moet gebeuren. Je voelt je hartslag omhoog gaan en je ademhaling versnellen. Beetje klamme handen ook, dat voelt al niet prettig, want je wil ze zo ook nog wel een hand geven en wat geeft dat dan weer voor indruk? En dan is het zover, ze komen je halen. Je loopt met lood in je schoenen mee naar de andere ruimte.

 

Als je binnenkomt stel je je netjes voor aan de mensen achter de tafel. Je gaat op gepaste afstand van de tafel staan, ze stellen wat vragen waar je netjes antwoord op geeft. En dan krijg je de tekst waar het voor nu allemaal om ging: “Als je er klaar voor bent dan mag je beginnen”. Dat is het moment waarop je auditie pas echt begint. Dus je pakt je mobiel uit je zak of het papiertje wat je bij je hebt en je zoekt je tekst op… Not!

Afgelopen weekend hebben we audities gehouden voor onze nieuwe productie. Dit doen we in principe voor alle producties dus we houden een paar keer per jaar audities waarbij we vaak aangenaam verrast worden maar ook heel vaak zeer verbaasd zijn over hoe sommige auditanten hier mee omgaan, daarom bij deze dan ook een paar tips en/of aanwijzingen als voorbereiding op een auditie.

* Zorg dat je de auditieopdracht goed hebt gelezen en je weet wat je moet doen. Is het niet duidelijk vraag het dan nog even na. Dat wordt over het algemeen altijd gewaardeerd omdat je dan weet dat je met een serieuze kandidaat te maken hebt. Bij de afgelopen audities was bijvoorbeeld de opdracht om 1 van de 3 opgegeven nummers uit te kiezen en deze niet alleen te zingen maar er ook theatraal iets mee te doen. Als je dan dus zonder 2 cm te bewegen het nummer gaat staan zingen, sta je al met 1-0 achter.

* Neem een auditie altijd serieus, ook als je al vaker met hetzelfde gezelschap hebt gewerkt, of misschien wel juist. Neem het niet als vanzelfsprekend aan en ga er niet vanuit dat ze denken: “Ach die kennen we al dus die geven we gewoon deze rol”. Natuurlijk, als je tijdens je auditie een keer dichtklapt vanwege zenuwen of spanningen, is het handig als je al vaker mee hebt gedaan, daar wordt dan wat makkelijker doorheen gekeken. Maar de andere kant is ook aan de hand. Als je slecht voorbereid je auditie ingaat voelt het auditieteam zich ook niet serieus genomen en daar moet je dan wel nog mee werken in de komende maanden.

* Zorg dat je de teksten in je opdracht van binnen en van buiten kent. De tekst tijdens de auditie oplezen van je mobiel of papier is absoluut “not done”! Punt 1 kom je dan niet over als serieus en punt 2 is het onmogelijk om een goede beleving te laten zien en of horen als je niet goed genoeg bekend bent met de tekst. Inleving is wel het allerbelangrijkste tijdens een auditie.

* Zorg dat je op tijd aanwezig bent op je auditie, vooral ook voor je eigen rust. Als je te laat komt moet je wel een heel goed excuus hebben om niet meteen afgewezen te worden, want hoe gaat dat dan straks in de productie en los daarvan, er zijn nog meer auditiekandidaten. Maar belangrijker nog is je eigen rust. Als je minimaal een kwartier tot een half uur voor je auditie aanwezig bent kun je ook een beetje wennen aan de sfeer en zelf op adem komen. Binnen komen om vervolgens meteen te moeten beginnen is echt niet relaxed en kan genoeg stress opleveren om je auditie te verpesten, dat is het je toch niet waard? Dus houdt rekening met onverwachte dingen op de weg, er kan altijd iets gebeuren. Als je de tijd van het verwisselen van een lekke band bij je reistijd rekent, ben je altijd dik op tijd.

* Kom niet vooraf met allerlei excuses aan waarom je auditie misschien niet goed zou kunnen gaan, het team wat voor je zit hoort dat toch wel. Het is beter dat ze achteraf aan je vragen of je verkouden bent dan dat je dat al aankondigd van te voren. Het is dan ook beter om achteraf te zeggen “dat viel nog niet tegen ondanks dat ik al 2 dagen een keelonsteking heb” dan dat je vooraf zegt “ik ben benieuwd of het lukt want ik heb een keelontsteking”. Als het geen auditie zou zijn maar een uitvoering verwacht de productieleiding ook gewoon dat je er staat. Het excuus “ik had geen tijd” is geen excuus overigens, dan had je je niet in moeten schrijven.

Met andere woorden, een goede voorbereiding is het halve werk. Spanning heeft iedereen, maar met een goede voorbereiding kom je daar gemakkelijker doorheen en sta je steviger in je schoenen.

Veel succes een volgende keer!  

Advertisements

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Music, Online, Theatre. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s