Natale

Vier keer met je ogen knipperen en we zijn weer een jaar verder, weer Kerst. Ik heb er niet echt iets mee. Dat wil zeggen, het is misschien wel een leuke tijd van het jaar, hoewel ik het liever in de zon zou willen vieren, kou en regen kan me echt gestolen worden, maar ik begrijp helemaal niets van de kerstgedachte.

Scrooge

De gedachte op zich kan ik me natuurlijk wel in vinden, maar waarom moeten we dit alleen met kerst uitstralen? Waarom gaan mensen met kerst ineens wel naar de kerk, terwijl de kerken de rest van het jaar zo goed als leeg staan? Zelf heb ik helemaal niks met het geloof (er worden mij teveel oorlogen mee gecreëerd), maar heb respect voor iedereen die hier wel iets mee heeft en dat actief wil uitvoeren, zolang ze het tenminste mij maar niet op willen dringen. Maar is het wel de juiste gedachte om dit alleen met kerst te doen? Mogen we verder alleen maar lief zijn tegen elkaar als het kerst is? Zijn al die boodschappen die mijn tijdlijn vullen op facebook wel gemeend of doen de meeste gewoon met de hype mee?

Ik zeg echt niet dat ik zelf altijd vriendelijk en aardig ben tegen iedereen, heb het allang opgegeven om het iedereen altijd naar de zin te willen maken, want dat lukt toch niet, maar ik kan het wel nastreven. Dat probeer ik het hele jaar door, daar heb ik echt geen kerst voor nodig. Jullie wel?

Het hele jaar door heb ik de ellende rondom de vluchtelingen aan moeten horen (en geloof me, ik snap en voel de ellende van die mensen die moeten vluchten van hun eigen huis vanwege een zogenaamde “heilige” oorlog), zogenaamd “fatsoenlijke” mensen die gemeenteraadsleden, b&w staan uit te schelden met woorden die ik hier niet durf te herhalen, een compleet gemeentehuis wat afgebroken wordt, gewoon omdat je het niet eens bent met het vluchtelingen beleid van je gemeente. En nogmaals, lees ook mijn andere blogs, ik heb het antwoord niet, maar we kunnen wel proberen op een fatsoenlijke manier met elkaar om te gaan, zonder te schelden of fysiek geweld te gebruiken. Dezelfde “fatsoenlijke” mensen zetten nu hun facebookpagina vol met kerstgedachten en zitten morgen in de kerk en s’avonds met het gezin en andere familie vriendelijk te gourmetten. Wellicht hebben ze zelfs wel geld geschonken aan “serious request” en hangen ze er de hele dag naar te kijken op tv omdat het leuk is. Voor jullie beeldvorming, je ondersteund dan dus diezelfde mensen waar je zo tegen bent dat ze in je gemeente opgevangen worden!

En terecht, die mensen verdienen ook een toekomst! Net zo goed als ons allemaal! Afgelopen weekend hebben we geld ingezameld voor serious request tijdens de voorstellingen, ik ga zo dadelijk het geld ook storten, voor de jongeren in oorlogsgebied en hoop dat ze geen gezellige kerst hebben, maar een gezellig en mooi leven, op iedere dag van het jaar! En natuurlijk ga ik zelf ook een paar dagen vrij houden en met familie een paar leuke dagen hebben, maar niet omdat het kerst is, gewoon omdat het kan!

Ik wil dan ook niet met de hype meedoen, stuur geen kerstkaarten en heb geen speciale kerstgedachte voor iemand anders dan dat ik die de rest van het jaar ook heb en wens iedereen een “scattando” leven!

Verklaringen:

  • scattando = Italiaanse muziekterm voor geweldig en heftig!
  • natale= Italiaans voor Kerst!

 

grinchchristmas

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Cultural, Online, Politiek. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

