Zo mooi!

Afgelopen september zijn we begonnen aan een voor ons nieuw project, een andere manier van werken, wat natuurlijk altijd maar weer afwachten is hoe dat uit gaat pakken. Dat het de laatste jaren wat moeilijker is op cultuurgebied zal niemand ontgaan zijn, maar brengt ook met zich mee dat je gaat zoeken naar andere vormen en dat kan verrassende en positieve resultaten opleveren.

Al jaren maken we musicaltheater, altijd ook met plezier gedaan en ik zeg ook niet dat we dat nu ineens niet meer gaan doen, maar je loopt soms ook tegen zaken aan die het allemaal wat minder leuk maken om je voor in te zetten. Al is het alleen al omdat je het helaas niet iedereen naar de zin kunt maken. Want ja, als je een musical maakt, heb je nu eenmaal mensen met een grote rol, mensen met een kleine rol en mensen die alleen in het ensemble spelen. Dat is in een professionele musical natuurlijk geen probleem, daar huur je mensen gewoon in voor een bepaald deel van het grotere geheel en doet iedereen in principe gewoon zijn “werk”.

Bij amateur producties is dat een stuk moeilijker. Als professioneel productieteam werk je dan met amateur acteurs, zangers en dansers. Niet dat dat het probleem is, want vaak is er geen verschil in kwaliteit met professionele acteurs, zangers en dansers, soms zijn ze zelfs ook beter. Echter is het verschil wel dat amateur spelers anders denken over de rolverdelingen. Zij worden tenslotte niet betaald, sterker nog, over het algemeen betalen ze om met een productie mee te doen, jij wordt dan ook tenslotte begeleidt door professionele mensen. Niet anders dan bij bijvoorbeeld een muziekvereniging, zangvereniging of sportvereniging. Je betaald dus een soort deelnamegeld en/of contributie. Maar ondanks dat zijn er in een productie nu eenmaal maar een paar grotere rollen, wat kleinere rollen en mensen die in het ensemble zingen/spelen (een soort van veredelde figuranten kun je het ook noemen).

Meng bovenstaande met mensen die zichzelf goed genoeg vinden om een bepaalde rol te spelen en dat ook duidelijk laten merken, maar dat niet altijd aankunnen, met weer mensen die niks laten merken, maar een bepaalde rol wel aankunnen, met weer mensen die gewoon mee willen doen en alles goed vinden als het maar gezellig is en je hebt meteen het probleem te pakken. Je voelt het al bij de audities en de manier waarop mensen je aanspreken over bepaalde rollen, je gaat het straks bij de rolverdeling helaas niet iedereen naar de zin maken en dus nooit goed doen als productieteam. Persoonlijk vind ik dat het moeilijkste moment van mijn taak. Op dat moment probeer je de mensen uit je hoofd te zetten en kijk je naar wat het beste is voor de productie op dat moment, zoals jij dat ziet. Op het moment dat je dat doet weet je bij de eerste rol al dat je mensen gaat teleurstellen. Je weet natuurlijk allang wie die bepaalde rol wil hebben, maar je weet ook dat je die rol maar 1 keer kunt verdelen en je dus de anderen die hierin geïnteresseerd zijn teleur moet stellen. Nog erger wordt het als je meerdere potentiële kandidaten hebt voor een bepaalde rol. De kans dat je iemand dan in een kleinere rol moet zetten en op een gegeven moment zelfs in het ensemble is dan aanwezig en wordt vaak niet heel goed op gereageerd.

De Sneeuwkoningin 327

Wat je dan natuurlijk wel moet doen is de rollen verdelen onder de mensen die zich aangemeld hebben, dus niet ook nog eens iemand in willen huren om een bepaalde rol te vervullen omdat je denkt dat iemand  dat niet aan kan. Dat hoor ik wel eens bij verschillende gezelschappen, maar dat is in mijn ogen echt not-done. Dat is hetzelfde als een muziekvereniging die bij concerten de eerste trompettist gaat vervangen omdat het net even iets beter kan. Het blijven wel amateurs en je moet mensen wel een kans geven, tenzij ze die liever niet willen, maar dat is meestal niet het geval. Je kunt dus geen eigen mensen in je ensemble zetten en dan andere mensen inhuren voor een rol. Heb ik ook nooit gedaan en er is nog nooit iemand, die ik de kans had gegeven, die me daarin heeft teleurgesteld, kost wellicht iets meer moeite, maar het plezier en de groei die mensen dan doormaken is des te groter als je het stuk aan het opvoeren bent.

Maar, zoals gezegd, we hebben weer eens iets nieuws geprobeerd, geen complete musical, geen apart (pop)concert, maar een concertante. Wat voor mij dan inhoudt, een theaterstuk met vooral veel muziek en daartussendoor een korte verhaallijn die door acteurs verteld cq gespeeld wordt. Voor het publiek veel dynamischer en, zoals bleek, voor de spelers ook veel meer uitdaging.

curtains

In dit geval, ik heb het natuurlijk over The Messiah, een moderne Kerstvertelling, heb ik de spelers, zonder dat ik dat echt zo uitgesproken heb, veel meer verantwoording en zelfstandigheid gegeven dan we normaal doen. De meeste hebben dan ook de rol voor een groot gedeelte, aan de hand van het script, zelf gecreëerd en dan krijg je toch hele leuke dingen. Iedereen speelt losser en het komt op het publiek veel beter en professioneler over. Het plezier, wel het belangrijkste, spat er vanaf en dat is waar ik naar gestreefd heb en ik supertrots over ben. Daarnaast heeft iedereen meer dan voldoende te doen, ze hebben teksten, ze mogen zingen en spelen soms meerdere rollen, wat wil je nog meer?

De eerste repetities waren nog een beetje wennen, maar de groep is nu heel erg hecht geworden en je ziet dat iedereen enorm gewaardeerd wordt en ieder zijn rol heeft binnen de groep en dat het fantastisch werkt. Het mooiste bewijs daarvan was wel dat gisteren iemand aan mij vroeg, toen ze zich aan ging melden voor de volgende productie, die en die doen toch ook wel weer mee, want ik vind dat een leuke groep!

Zo mooi!

 

Nog 2 kansen voor The Messiah? klik HIER

The Messiah

De Sneeuwkoningin 438

 

Advertisements

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Cultural, Music, Online, Theatre. Bookmark the permalink.

One Response to Zo mooi!

  1. buurmanruud says:

    Ik heb in mijn ‘musicalcarrière’ op spelgebied echt ontzettend veel geleerd van de rollen die ik door de beschreven werkwijze van -destijds- Nessarose heb mogen spelen.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s