Sjezus!

Het was begin augustus dit jaar dat we naar Andalusië vertrokken voor een welverdiende vakantie na een druk seizoen vol diverse culturele projecten. Wat er, behalve van de zon, de rust en het mooie gebied genieten, in deze vakantie gebeurde wat zich doortrekt tot aan het einde van het jaar, had ik toen nog niet helemaal voorzien.

Zoals altijd begint het met een idee, ik wist al dat ik een kerstverhaal ging schrijven, maar wist op dat moment nog niet precies hoe en of wat. Daar moet ik eerst even een paar dagen rust voor hebben voordat dat begint te borrelen. Maar om nu een kerstverhaal vol ijs en sneeuw te schrijven terwijl je in de bakkende zon ligt, is toch makkelijker gezegd dan gedaan. Maar toen bedacht ik me ineens, waarom moet het over sneeuw en ijs gaan? Hadden we dat al niet eens gedaan, met de sneeuwkoningin? Ja, natuurlijk! Ach, misschien doe ik dat volgend jaar wel weer, dit jaar moet anders zijn, anders worden, maar vooral ook anders voelen.

The Passion, zo dacht ik, is natuurlijk het lijdensverhaal van Jezus, maar met Kerst kunnen we ook gewoon het kerstverhaal vertellen, maar dan op een nieuwe manier. Vooral met veel herkenbare (pop) muziek uit deze tijd. Dus met die gedachte ben ik gaan schrijven, lekker in de warme zon. Af en toe even laten lezen door mijn wederhelft en als ik haar dan op de juiste momenten hoorde lachen, wist ik dat ik op de goede weg was.

Nu is het dan alweer bijna zover. In augustus geschreven, in de afgelopen maanden met de cast en de band gerepeteerd en komende zaterdag is de première. Het is een nieuw stuk, dus ik denk dat ik het dan ook wereldpremière mag noemen, maar is wellicht een beetje zwaar als je vier voorstellingen doet in Brabant, Nederland. Hoe dan ook, deze week nog even de puntjes op de i en ik heb ontzettend veel zin om dit stuk wereldkundig te maken, maar vooral mensen te kunnen laten genieten van een stukje theater met veel muziek, een heuse concertante dus.

Ik wil jullie ook een korte recensie van een castlid zeker niet onthouden: “Toen ik hoorde dat ze dit project hadden, wilde ik gelijk meedoen! Het kerstverhaal dat opnieuw verteld wordt met een komische twist, sprak mij erg aan. Als theologe houdt ik van de kracht van het verhaal van Jezus,  als theaterliefhebber geloof ik in de kracht van de lach. Die twee werelden komen samen in ‘The Messiah’.”

En op dit moment luidt de promotietekst dan ook als volgt:

God en Maria besluiten dat het tijd wordt om het kerstverhaal, de geboorte van Jezus, eens goed te vertellen. Want welke gebeurtenissen gingen eraan vooraf en wat gebeurde er allemaal vlak na de geboorte? Waren de drie Koningen wel drie Koningen en welke rol speelde de engel Gabriël nu eigenlijk precies in het hele verhaal? Was het verder toeval dat Jozef en Maria in een stal sliepen toen Jezus werd geboren?

Op een ludieke maar ook serieuze manier vertelt de cast van Scattando Events in concertante vorm het verhaal van de geboorte van de Messiah, Jezus, de zoon van God. Het gehele programma wordt omlijst door moderne liedjes (voornamelijk Nederlandstalig), met begeleiding van de swingende pop-rock band In Pursuit.

Een feestelijke theatervoorstelling voor de gehele familie.

De voorstelling speelt maar liefst vier keer!
12 december in de Schattelijn in Geertruidenberg,
13 december in De Pub and Churchill in Made,
19 december in de Cammeleur in Dongen en
20 december nogmaals in de Schattelijn in Geertruidenberg.

Nu is natuurlijk iedere voorstelling op dezelfde manier gespeeld, althans, daar ga ik vanuit, maar de voorstelling in Made wordt net iets specialer, deze is inclusief drankjes en hapjes, daarom ook net iets duurder. Maar ach, duurder? De kaarten worden verkocht voor € 10,- en € 15,- en daar krijg je een complete show voor van 2 uur!

We spelen het ook echt maar vier keer, dus probeer het niet te missen!

Wil je meer informatie, klik dan HIER

Wil je rechtstreeks naar de kaartverkoop, klik dan HIER

Nog niet overtuigd? Er is een hele groep mensen die hier hard aan gewerkt hebben de afgelopen maanden, die dit graag aan veel mensen willen laten zien. De cast: Maria: Janine de Waard; God: Mirjam van Mourik; Gabriël/Caspar: Laura de Wit; Augustus/Melchior: Eva van der Vorst; Maria Magdalena/Balthasar: Stefanie de Poorter; Jozef: Antwan Koopmans; Herodes: Nicole Weijts. De band: Piano/Keyboard: Erik van der Vorst; Gitaar: Jurgen de Poorter; Basgitaar: Huub Lommers; Drums: Hans Boonk

Zie ik je in het theater?

www.scattando.nl

maxresdefault

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Cultural, Events, Music, Online, Theatre and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

