Lege Huls

Toen we gisteravond laat terug reden van een repetitie reden we bij Hooijpolder zo in een politiefuik. Niet dat dat op zich vreemd is, maar deze keer doorzochten ze alle auto’s omdat er een serieuze terreur dreiging binnen was gekomen voor de gehele omgeving Breda. Er werd ons met klem verzocht om er tot dit moment niets over te melden via de telefoon en social media in de angst dat ze de mensen die ze op het oog hadden kwijt zouden raken. De politie kon ook niet zeggen of de dreiging van IS of een andere groepering was, ik hoorde een agent ook over een neo-nazi groepering praten. Onze auto werd compleet onderzocht, ook onder het chassis en toen ze klaar waren mochten we, als we dat zelf wilde, naar huis rijden. Omdat ik niet zo bang ben aangelegd heb ik dat toch maar gewoon gedaan, we hadden natuurlijk ook naar vrienden kunnen gaan.

politie avond

Dit bovenstaande verhaal is natuurlijk, net als het verhaal van afgelopen maandag over de inbraak, compleet uit mijn duim gezogen. Het verbaasd me namelijk al langer dat veel mensen, vooral op Facebook, kunnen reageren op een verhaal van een paar regels zonder door te lezen waar het echt over gaat, maar daar dan vervolgens wel reactie op gaan geven.

Ik weet dat, wanneer ik een blog post plaats vanuit wordpress, bij Facebook alleen de eerste 5 regels zichtbaar zijn, daarna moet je verder klikken als je de rest van het verhaal wilt lezen. Je kunt aan de reacties lezen of iemand het verhaal wel of niet helemaal heeft gelezen. Het verhaal over inbraak van afgelopen maandag was gewoon een Sinterklaas verhaal, maar tot op 5 minuten geleden wordt me nog gevraagd hoe het met me gaat en of er veel was weg gehaald.

Nu kan ik er natuurlijk wel om lachen, maar het zou voor een hoop mensen een stuk meer rust geven als ze een verhaal eens helemaal zouden lezen. Ik verbaas me vooral over nieuwsberichten over vluchtelingen en terreur waar vaak zeer heftig op wordt gereageerd op Facebook, maar waarin je bij heel veel reacties kunt lezen dat ze totaal het verhaal niet helemaal gelezen hebt. Je kunt je geen mening vormen als je maar 5 regels leest van een verhaal wat langer is dan een simpel A4tje. Maar de kans is groot dat wanneer je ter hoogte van deze tekst in mijn artikel bent, je hebt dan al doorgeklikt naar mijn blogsite, er al mensen zijn die een reactie hebben gegeven op Facebook die alleen de eerste 5 regels hebben gelezen.

En de reclame maar scanderen: Nederland wordt wijzer! Nou, Nederland moet eens gewoon wat meer gaan lezen naar mijn mening en pas gaan roeptoeteren als je echt weet waar je het over hebt, want wat heeft het anders voor zin. Het ergste zijn nog de mensen die gaan reageren op een reactie van iemand die duidelijk niet doorgelezen heeft en dus letterlijk van een mug een olifant maken. Iedereen die verder kijkt dan zijn/haar neus langer is, ziet aan je reactie dat je niet weet waar het over gaat.

Het toppunt was wel een online nieuwszender, waarvan ik de naam niet zal noemen, die mijn verhaal over inbraak door plaatste op hun eigen site onder de kop “inbraakpreventie”, dat was een knap staaltje journalistiek werk!

Keep on reading!

Genoemd artikel over inbraak: https://scattandohuub.wordpress.com/2015/11/30/inbraak/

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Fictie, Online, Politiek. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

