Inbraak

Zo, dat was wel een heftige nacht zeg. Gewoon ingebroken bij ons vannacht en ik heb ze op heterdaad betrapt en nog achtervolgd. Heb pas later de politie gebeld omdat er teveel ineens gebeurde.

Het was rond 3 uur vannacht dat ik wakker schrok van lawaai beneden. Ik dacht eerst nog dat het een tak was die tegen het raam aansloeg omdat het natuurlijk sowieso al hard stormde. Totdat ik het geluid beneden nog een keer hoorde en ik me, terugdenkend aan hoe laat ik naar bed was gegaan, besefte dat ik vergeten was het alarm aan te zetten. En het zal toch zeker niet waar zijn dat er, die ene keer dat ik het alarm vergeet, ingebroken wordt bij ons thuis. Maar ik kon het gestommel beneden niet langer negeren en moest actie ondernemen van mezelf, want angstig in bed blijven liggen is niks voor mij.

Gelukkig heb ik standaard mijn oude dolk, ooit eens gekocht toen ik vroeger in Italië was voor mijn activiteiten bij de verkenners, naast me in mijn nachtkastje liggen. Dus gewapend met dolk liep ik zachtjes de trap af. Het is mijn eigen huis dus gelukkig weet ik welke treden kraken en kon ik die gelukkig overslaan.

Er was duidelijk in de woonkamer nog het een en ander aan de gang en door mijn hoofd flitste diverse mogelijkheden van aanpak, maar echt voorbereiden is er niet bij in die kleine minuut die pas verstreken was. Ik kom langs de voordeur en daar zag ik niks aan dus had wel in de gaten dat ze via de achterdeur binnen waren gekomen en was dan ook niet bang dat ze ineens langs mijn weg zouden komen stormen.

Het enige wat ik me kon bedenken was de verrassing, dus ik stormde door de deur de woonkamer binnen en schrok dat het maar liefst drie mensen waren. Ook hun reactie was schrik en maakte zich, gelukkig voor mij, meteen via de achterdeur uit de voeten. Maar om te voorkomen dat ze er zomaar vanaf zouden komen ben ik er achteraan gerend. Net voordat ze bij ons over de schutting konden springen kreeg ik de achterste te pakken, ik hield hem stevig vast en maande de rest te stoppen, wat ze tot mijn verbazing ook deden.

Ik zei dat ze moesten blijven staan waar ze stonden omdat ik anders hun handlanger iets aan zou doen en dat ik nu meteen de politie ging waarschuwen. Degene die voorop had gelopen, duidelijk de leider van de drie, begonnen een beetje te jammeren en legde me zijn verhaal uit.

Ze hadden zich vergist in het huis, ik dacht nog “lekker belangrijk, want ik wil ook niet dat mijn buren zoiets overkomt”, ze hadden 2 huizen verder moeten zijn. Ik zei nog dat me dat niks kon schelen en ik evengoed de politie ging bellen. Totdat de goede man verder ging vertellen en ik het verhaal beter ging begrijpen. Tot slot heb ik ze wat te drinken aangeboden en weer laten gaan, zodat ik terug naar bed kon.

Ik zie ze nog gaan, de baas voorop, met zijn vreemde puntmuts en lange rode mantel, zijn handlangers met vreemde mutsen en pofbroeken.

Vreemd stel!

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Fictie, Online. Bookmark the permalink.

2 Responses to Inbraak

  1. Marijke Damen says:

    Jeetje zeg, grapjas. Zat me al helemaal kwaad te maken.

    Liked by 1 person

  2. Pingback: Lege Huls | Scattando Blog

Leave a Reply

