Verkeersergernissen

Potverdorie, wat is het Nederlandse verkeer toch lastig tegenwoordig. Vroeger vond ik het nog leuk om af en toe een ritje te maken met de auto, of de motor, maar tegenwoordig is er geen lol meer aan.

En dat komt echt niet omdat het zo druk is op de weg, zoals sommige van jullie nu zullen zeggen. Nee, het komt omdat het wel lijkt of dat niemand meer de verkeersregels weet of er rekening mee wil houden en omdat niemand rekening houdt met elkaar, auto’s zijn bijna wapens geworden in plaats van een voertuig. Helaas lees je dat ook iedere dag terug in verschillende nieuwsberichten. Klagen wij Nederlanders altijd over het verkeer in het buitenland, nou mensen, het is hier zeker zo erg of wellicht wel erger. Het klopt dat ze in Italië soms wel met vijven naast elkaar rijden op een 2 baansweg, maar op een of andere manier is het toch duidelijker dan hier, drukker dat wel.

Ik wil in dit verhaal graag een onderscheid maken tussen drie groepen. De eerste groep is wat ik noem de “vertegenwoordigers” groep of wel het dagelijkse woonwerk-werk-werk-werk-woon verkeer. Juist, de groep die zogenaamd altijd haast heeft. Bumperkleven, te hard rijden en nooit iemand ergens ertussen laten is tot een ware kunst verheven. Maar ik snap het hoor, immers, als het druk is en alle banen vol zijn en je ziet op de linkerbaan, waar jij trouwens standaard op rijdt, een hele rits auto’s voor je rijden, is het ook belangrijk dat je op 2 cm achterstand van je voorganger gaat rijden, want als hij dan maar aan de kant gaat, dan kun je tenminste 1 auto opschuiven en kom je waarschijnlijk 0,05 seconden eerder op je bestemming dan wanneer je voorganger niet aan de kant gaat. Als er plotseling iemand moet remmen en je klapt er bovenop kan je dat ook niets schelen, want je hebt toch een auto van de zaak, alleen vervelend dat je te laat komt omdat je op vervangend vervoer moet wachten. Hoe de mensen die voor je reden, met een eigen auto, thuis komen op een dergelijk moment laat je uiteraard koud. Hetzelfde geldt natuurlijk voor mensen die in willen voegen, want als iemand met zijn knipperlicht aangeeft naar links te willen moet je echt even gas bijgeven om te voorkomen dat die persoon ertussen kan, want dan kom jij later op je afspraak. En als je later dreigt te komen is het ook heel normaal om even te bellen of te appen, tussendoor houd je ook nog je Facebook en twitter in de gaten zodat je zeker weet dat je niets mist. Verder is een zebra een soort paard waar je niet voor hoeft te stoppen en een rood licht is het nieuwe groen, een knipperlicht is voor watjes, mensen zien toch wel waar je heen gaat en als je plotseling op de rem trapt omdat je af moet slaan, dan remmen ze toch wel achter je. Jij bent de Koning van de weg en hoeft met niemand rekening te houden.

Traffic-Rush-Hour

De tweede groep zijn de “moraalridders” (ook wel zondagsrijders), het tegenovergestelde van de eerste groep. Als er 50 staat rijdt je netjes 40, of liever nog 35. Je bent heel galant in het verkeer, ook als het niet moet. Als er achter je een hele rij auto’s rijdt stop je toch voor een fietser die over wil steken, ook als de haaientanden bij de fietser duidelijk aangeven dat hij voorrang moet verlenen, maar jij bent galant op de weg en het maakt je niet uit dat de auto’s achter je er geen rekening mee houden dat je plotseling op de rem gaat omdat zij wel weten hoe de verkeerssituatie is. Op een rondweg waar je 80 moet rijden rijdt je netjes 60, want dat is veiliger en kun je ondertussen van je rit genieten, je reisgenoot wordt op veel bezienswaardigheden gewezen tijdens de rit, “kijk daar die toren”, “kijk daar die vogel” is een normaal gesprek als je achter het stuur zit. Als je de weg niet weet vraag je het aan je bijrijder die dan een grote kaart uitvouwt zodat jullie tijdens het rijden samen rustig kunnen kijken waar je heen moet. Op de snelweg is 90 kilometer per uur ook wel hard genoeg, je snapt ook niet waar al het vrachtverkeer zich druk over maakt en waarom ze je persé in moeten halen en het andere verkeer moeten hinderen, ze mogen toch niet harder? Voor de veiligheid ga je op de uitvoegstrook alvast 40 km per uur rijden zodat je veilig die bocht, met adviessnelheid van 100 km per uur, kunt nemen. Invoegen doe je hetzelfde, rustig optrekken en zorgen dat je minimaal 50 rijdt als je probeert in te voegen tussen het verkeer wat eigenlijk toch best wel hard rijdt zo op een 130 km/u weg. Jij bent toch zelf de meest veilige deelnemer zeker?

De laatste, en wat mij betreft ergste groep, zijn de vrachtwagenchauffeurs. Man-o-man, daar kan ik wel een boek over schrijven, wat ik in de afgelopen jaren al niet mee heb gemaakt. Beroepschauffeurs zijn het, dat klopt, en dat zullen we weten ook. Als je met je vrachtwagen ergens over moet steken en je ziet dat er geen ruimte is, doe je het toch, want ja, wie remt er nou niet voor mijn vrachtwagen. Het is dat of er bovenop klappen en dat laatste maakt jou niets uit, alleen je baas wordt dan kwaad omdat je niet op tijd bij de los/laadplaats bent. Hetzelfde geldt op de snelweg, als jij naar links wil (ook als borden aangeven dat het niet mag), ga je ook gewoon naar links, die minderwaardige autochauffeurs die remmen wel voor je, grote kans dat ze het anders niet eens overleven, dus inderdaad, je hebt alle macht in handen. Natuurlijk erger je je ook aan de automobilisten om je heen, soms ook terecht, want veel mensen houden geen rekening met de langere remweg van een vrachtwagen, maar dat geeft je nog niet het recht om voor andere verkeersgebruikers de boel te gaan blokkeren. Liever heb je ook niet dat er andere verkeersdeelnemers op de snelweg komen, want 2 seconden afstand houden is voor jullie hetzelfde als 2 cm afstand houden, dan weet je tenminste zeker dat die automobilist niet in kan voegen en heb je er ook geen last van. Dat er regelmatig kop-staart botsingen zijn tussen vrachtwagens is dan ook niet gek, ik denk dat ik mijn basgitaar er soms niet eens tussen kan houden. Knap als je wel op tijd kunt stoppen bij een incident, ben je dan helderziend? Maar waarom vraag ik me af, heb je verlatingsangst dat je niet 100 meter achter je voorganger durft te rijden.

Natuurlijk generaliseer ik enorm in dit bericht, van elke groep zijn ook zeker goede en nette chauffeurs te vinden die zich netjes aan de regels houden en ik ben zelf ook niet altijd een”gentlemen” in het verkeer en ik denk dat dat, zoals waarschijnlijk bij veel mensen, juist komt door bovenstaande ergernissen. Maar als iedereen nou eens iets vriendelijker in het verkeer wordt en zich net iets meer aan de regels houdt, zouden we dan ook niet minder files en, nog belangrijker, minder ongelukken hebben.

En het is waar,  dit bericht gaat alleen over automobilisten en vrachtwagenchauffeurs, maar ik vergeet echt de fietsers en bromfietsers niet die zonder licht, tegen het verkeer in rijden en oversteken zonder te kijken. Dat is voor een andere keer.

Drive safely!

Lorries

Advertisements

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Online, Travel. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s