Roken

 De meeste ex-rokers zijn de ergste anti-rokers van allemaal. Zelf ben ik ook een ex-roker. Ok, ik rook nog wel eens een sigaartje als je in de zomer langer buiten kunt zitten, maar punt 1 rook ik dat niet over mijn longen en punt 2 is dat dus beperkt tot misschien 1 doosje op een heel jaar. Dat was vroeger wel anders, een pakje Lucky Strike per dag ging er wel doorheen. Anderhalf pakje deed ook nog wel eens mee als er eens een feestje was of rondom optredens, maar een jaar of 20 geleden ben ik cold turkey gestopt. Ik had er gewoon geen zin meer in en heb mijn laatste pakje, er was nog maar 1 sigaret uit, verfrommeld en weg gegooid, nota bene op de eerste dag met carnaval en nooit meer een sigaret aangeraakt.
Ik moet toegeven, na een tijdje wordt je inderdaad zelf de ergste anti-roker die er maar kan zijn. Rook die uitgeblazen wordt is nog niet eens zo erg, maar de rook die van een sigaret afkomt die alleen maar aan het smeulen is, is het allerergste wat er is, qua rook dan. Maar, eigenlijk zeg ik er nooit wat van, ieder zijn plezier denk ik dan en ik probeer iedereen in zijn waarde te laten.

De discussie over roken in kroegen en straks op de terrassen wil ik me dan ook zeker niet in mengen. Als ik een kroeg binnenloop waar gerookt mag worden is dat mijn eigen keuze als ik daar blijf. Feit blijft dat de kroegen waar gerookt mag worden toch het drukste en gezelligste zijn over het algemeen en als muzikant heb je het liefste een drukke kroeg, ook al wordt zingen wat lastiger op dat moment. Dat aan het einde van de avond mijn kleding een uur in de wind naar rook stinkt laat ik dan op dat moment maar voor lief, daar kan onze wasmachine wel tegen.

Maar beste rokers, als je graag wil dat mensen de zaken soms ook eens van de andere kant gaan zien,  wordt het dan niet eens tijd dat jullie je ook eens wat socialer op gaan stellen? Want kijk, ik weet dat je op een terras natuurlijk gewoon (nog) mag roken, ik ben er zelfs een voorstander van dat dat zo mag blijven, maar een beetje rekening houden met andere mensen is dan wellicht verstandig. Een terras bij een kroeg is dan ook nog anders dan een terras van een restaurant. Dus als je nou met een paar rokers neerstrijkt op een terras van een restaurant en je ziet dat de mensen naast je, die er al veel eerder zaten, zitten te eten… Als je dan ook nog ziet dat ze binnen 2 minuten wel klaar zijn met eten… En je steekt dan toch een sigaret op terwijl je ook nog ziet dat de wind richting het tafeltje naast je gaat en je blaast je rook ook uit richting de eters… Dan ben je wat mij betreft geen roker maar gewoon asociaal…

Tenslotte nog even over de zogenaamde e-smokers. Natuurlijk, voor jullie beter, voor de mensen om je heen beter, maar is dat eigenlijk wel zo? Zeker, ik ben me er van bewust dat het een soort damp is wat er uit je mond komt, het schijnt verder voor niemand schadelijk te zijn, hoewel ze daar over een paar jaar wellicht weer anders over denken, tegenwoordig is alles schadelijk, ik luister al niet eens meer als er weer iets nieuws is ontdekt wat schadelijk is, want dan mag je niks meer. Maar, moet ik dan nu ineens, onder het mom van “het is niet schadelijk” weer wel overal binnen rokers accepteren? Bepalen jullie dat mijn in te ademen lucht naar cappuccino, kersen, walnoten of wat voor smaken er dan nog meer zijn gaat ruiken? Zijn de normale geuren waar je de hele dag mee geconfronteerd wordt nog niet genoeg en ruik ik niet gewoon liever het vers gebakken brood in een restaurant? Denk daar eens over na…

Have a smokin’ day!

 
 

 

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Cultural, Online, Politiek and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

