Rome (Roma), la bella Italia!

Even een paar dagen weg tijdens de herfstvakantie, waar beter dan naar Rome? Nog geen 2 uur vliegen en je zit meteen in een andere wereld, waar het ook nog eens een graad of 10 warmer is, wat wil je nog meer?

Nu zijn we vier jaar geleden ook al eens in Rome geweest, dus voor deze trip stonden er naast wat geijkte dingen ook wat minder gangbare zaken op ons lijstje waar je bij een eerste trip niet aan toekomt. En, naar nu bleek, maar goed ook, want zowel het colosseum als de spaanse trappen en zelfs de trevi fontein staan op dit moment in de steigers. Iets waar wij als de “renovatiegeneratie” sowieso al mee moeten leven maar waar we dan ook echt van kunnen balen. Gelukkig hebben we dit alles al eens in hun volle glorie mogen aanschouwen, dus daar konden we rustig langslopen zonder ons eraan te hoeven storen. Overigens geldt dat dan natuurlijk niet voor andere toeristen (veel zijn er zelfs maar 1 dag in Rome) dus het was bij al die monumenten net zo druk als anders.

De eerste dag hebben we dan ook een mooie wandelroute gelopen langs oa de trevi fontein, het pantheon, Navona even links laten liggen (dat komt zo) en via Ponte San Angelo en de Engelenburcht weer even Vaticaanstad ingelopen. We hebben ons weer verbaasd over de enorme wachtrij op het Sint Pieterplein voor de Sint Pieter Basiliek, maar ook dat hadden we gelukkig al eens gezien. Tegen beter weten in toch ook maar even omgelopen voor het Vaticaan museum en de Sixtijnse kapel met de verwachting dat daar ook wel weer een lange rij zou staan. Tot onze verbazing konden we zo doorlopen, dus ja, als je er dan toch bent dan toch ook nog maar even naar binnen, ondanks de € 16,-!! entree. In het museum verder wel redelijk druk, maar we hebben alles deze keer links laten liggen en gingen alleen voor de kapel. Daar was het nu redelijk rustig, niet dankzij de bewaking die constant “ssst” aan het roepen zijn terwijl ze zelf schuldig zijn aan het meeste lawaai… Ze riepen constant “no picture” dus ik dacht, dan kan ik gerust een paar “foto’s” maken. Beter dan later in de museumwinkel een kaart te moeten kopen met het plaatje voor meer geld dan de entree. Dus bij deze:

Ok, Sixtijnse kapel gehad, in de rest van het enorme museum (genoeg om 2 of 3 dagen rond te dwalen) totaal geen zin, ook omdat buiten de zon scheen, dus maar meteen weer naar de uitgang. Deze keer ons voorgenomen om nu een andere route terug de stad in te lopen en wel via Passaggiata del Gianicolo wat je een mooi uitzicht geeft over de stad. In de rest van de wijk Trastevere kun je je ook prima vermaken en zeker op het Piazza di Santa Maria waar altijd wel live muziek is en een van de betere ijssalons in de stad, waar we dus ook dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Piazza Navona! Vorige keer toen we in Rome waren hadden we er eigenlijk geen tijd voor en zijn we maar heel kort op Piazza Navona geweest, dat hebben we dit jaar ruimschoots goed gemaakt. Na onze wandeling in Trastevere zijn we dan ook naar het kunstenaarsplein gegaan om daar een tijdje te genieten van de vele cultuur. Van tekenaars, schilders tot muzikanten, straatartiesten en vuurdansers, je vindt het er allemaal! Een lust voor het oog en oor, je kijkt er urenlang je ogen uit en je hoeft je geen moment te vervelen. Als je ooit in Rome bent, zorg dan ook dat je een paar uur overhoudt om daar te kunnen toeven. Als je iets wilt drinken, doe dat dan wel buiten het plein, dat scheelt je snel een paar euro per drankje!

Na de belevenis van Piazza Navona moesten we ook nog eten en Janine had thuis al wat restaurants opgezocht en gezien dat l’orso 80 aan via dell’Orso een van de betere restaurants is in de stad. Vooral de mix antipasta werd aangeraden en die hebben we dan ook besteld (staat overigens niet op de kaart). Wat we toen kregen kon eigenlijk niet eens op de tafel staan en, samen met de fles wijn, waren we die dag wel helemaal klaar en zijn we naar het hotel gegaan.

De volgende dag op tijd op gestaan, want we wisten dat het koor YRDV uit Raamsdonksveer ook in Rome was en die ochtend de mis op mocht luisteren in Chiesa Santa Maria dell’Anima, dus dat mochten we niet missen. Het koor had dan ook zeer mooi gezongen en nadat we nog wat mensen gesproken hadden zijn we naar via Cavour vertrokken waar we fietsen gingen huren voor de rest van de dag, omdat we een wijk buiten de stad wilde bezoeken. Op de weg naar via Cavour kun je het Forum Romano natuurlijk niet missen, maar niet te lang bij stil gestaan omdat we dit ook al eens gezien hadden.

Op de fiets kwamen we natuurlijk weer allemaal nieuwe dingen tegen, maar ons doel was de via Appia Antica, een deel van Rome met veel ondergrondse catacombes en tombes. We hebben ons laten vertellen dat de Christenen lang geleden (3e eeuw) hun doden buiten de stad moesten begraven. Los van de mooie route hebben we de Tomba di Romolo bezocht met Circo di Massenzio, en vooral ook de grootste catacombe van de stad, Catacombe de San Callisto bekeken met een, Belgische priester, gids. Tussen de 3e en 9e eeuw zijn daar maar liefst 50.000 mensen per eeuw ingemetseld. De meeste bijzondere waren een aantal pausen, maar ook Cecilia, juist, de patroonheilige van muziek. Ook hier mochten we geen foto’s maken, dus:

Toen we terug naar de stad moesten fietsen was het inmiddels donker, maar die Italianen kijken nergens naar, dus op de fietsen zat geen licht, wat het een spannende terugrit maakte tussen het razende verkeer. We hebben maar veel kilometers op het trottoir gemaakt voor onze eigen veiligheid.

Op de Tripadvisor app (aanrader), hebben we de populaire restaurants opgezocht waarbij we uitkwamen op La Prosciutteria Trevi wat ook echt een aanrader is. Eigenlijk is het geen echt restaurant, hebben ze ook geen vergunning voor, wat in Rome inhoudt dat je niet mag serveren maar klanten dus aan de balie moeten bestellen. Geen probleem, de zaak is zo groot (of klein) dat je met je tafeltjetjetje (je wijn hang je aan de muur) bijna naast de balie zit. De houten platen met mix vlees en kaas zijn het populairst en ook meer dan genoeg (lees teveel) eten om de avond door te komen bij het genot van een fles wijn.

De laatste volle dag in Rome hebben we gebruikt om vooral het Noorden van Rome eens te ontdekken, dus zijn we vanuit het hotel rechtstreeks langs de Spaanse trappen (ook in de steigers maar ook al eens gezien) naar Villa Borghese gelopen. Het is een fantastisch mooi en verschrikkelijk groot park met oude gebouwtjes en heel veel fonteinen (ze hebben nergens zoveel fonteinen als in Rome) en we hebben ons daar dan ook prima vermaakt. Door de, volgens mij, duurste wijk van Rome, via Vitt Veneto, terug naar de stad gelopen en onderweg gelunched bij het Hard Rock Café (die slaan we natuurlijk in niet één stad over). Nog lekker een middagje door de leuke straatjes geslenterd en natuurlijk nog even op Piazza Navona vertoefd, om als laatste nog een heerlijke pizza Diavola te eten bij Osteria dell’Anima alvorens terug te gaan naar het hotel.

Om 7.00 uur ontbijt en om 7.30 uur de taxi naar het mooiste vliegveld van Europa (ook met de mooiste naam), Aeroporto Roma Fiumicino Leonardo da Vinci, want de rest van de week staan er weer repetities, optredens en concerten op het programma.

Ciao Roma! Ciao Italia! A presto!

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Cultural, Music, Travel and tagged , , , , . Bookmark the permalink.