De Paraplu

Paraplu

Ja hoor, gisteren was het weer zover, regen… Niet even een paar minuten maar de hele dag! Maar met regen komt ook… De paraplu! En daar heb ik me toch een hekel aan! In het normale leven, maar ook bij een evenement is het een doorn in mijn oog. Waarom? Lees even verder zou ik zeggen.

Je zou je bijna afvragen waarom ik er een hekel aan heb, maar voor mij ligt dat voor de hand. Het ligt niet aan de paraplu overigens, maar om de persoon onder de paraplu. Ik snap natuurlijk dat je droog probeert te blijven of niet wil dat je krulspeldenhaar nat wordt omdat men dan ziet dat je eigenlijk stijl haar hebt, maar dat je daarom ineens de rest van de wereld om je heen moet vergeten is toch wel vreemd.

Natuurlijk liep ik zonder paraplu over straat gisteren, ik vind het ook niet erg om nat te worden, mijn jas is waterdicht, dus ik heb alleen nat haar daarna. Dat heb ik na het douchen ook dus ik zie het probleem niet. En daar kwam het aan, mevrouw die de hond uit aan het laten was. Een paraplu, volgens mij voor 3 personen, moest haar en de hond droog houden denk ik (anders gaat hij stinken). De paraplu was zo breed dat ze het hele voetpad besloeg, mevrouw ziet me aankomen maar gaat geen centimeter aan de kant, waardoor ik, om te voorkomen dat ik een oog kwijt raak aan de paraplu, uit moet wijken en een stukje over de straat moet lopen. Normaal gesproken, zonder paraplu, kunnen we elkaar gewoon passeren, maar een beetje je paraplu naar achteren trekken zodat iemand anders er ook langs kan is blijkbaar teveel gevraagd. Dat je daarbij iemand anders verplicht om over straat te lopen met autoverkeer, daar heb ik echt geen woorden voor.

Even verderop gebeurde ongeveer hetzelfde. Een man en vrouw naast elkaar, met ieder een paraplu voor 2 personen, dus nog breder dan bovengenoemde mevrouw. Ik zag het al van veraf aankomen, dus ik ben de straat overgestoken zodat ik in ieder geval op een door mijzelf gekozen moment veilig op de straat kan lopen zonder aangereden te worden. Ondertussen liep er ongeveer in mijn buurt ook een kind van maximaal 9 denk ik, wel aan de kant van de mensen met de paraplu. Tot mijn verbijstering moest ook het kind het ontgelden en werd gewoon over de straat gestuurd omdat meneer en mevrouw nog geen stap opzij deden. Iets dichterbij zag ik een klein k-hondje in de armen van de vrouw, ze waren dus ook de hond aan het uitlaten?

Nat haar

Op dat soort moment is het allemaal nog wel te doen om aan de paraplumaffia te ontkomen, maar wat denk je van evenementen? Natuurlijk heb je die in verschillende vormen en maten, maar ook daar is de paraplu een ergernis. Op een braderie waar even een paar spatjes uit de lucht vallen, zijn er steevast mensen die bij iedere druppel die ze voelen een paraplu opsteken, zonder daarbij ook maar één moment te letten op de mensen om zich heen. Soms met 3 of 4 paraplu’s naast elkaar en ze verwachten dat andere mensen er maar omheen lopen of onderdoor kruipen. Zelf hoeven ze niet op te letten blijkbaar maar de andere mensen om hun heen krijgen een pin in hun oog, hoofd, nek, extra waterstralen in hun shirt of blijft een paraplu steken in een elastiekje in je haar waarbij je haren er bijna uitgerukt worden. Een sorry kan er bijna nooit vanaf. De paraplu inklappen omdat je ziet dat andere mensen er last van hebben hoef je al helemaal niet om te vragen.

Maar dan concerten. Dezelfde ergernissen natuurlijk als hierboven, met daarbij nog de extra handicap van het zicht wat je ontnomen wordt. Kijk, als je op de eerste twee rijen staat snap ik dat je nog steeds iets ziet als je zelf een paraplu opsteekt, maar hoe moet het dan met de rijen daarachter? Het zicht wordt totaal ontnomen als er al 2 mensen voor je staan met een paraplu. Ik wil dan ook voorstellen dat je gewoon achteraan gaat staan bij een evenement als je perse een paraplu op wil steken, en anders gewoon nat worden. Dat ze überhaupt binnen gelaten worden met een paraplu vind ik al een raadsel, qua beveiliging is het een gevaarlijk wapen lijkt me.

En de artiesten zelf? Die kan het meestal niets schelen mensen van de paraplumaffia! Ons publiek nat, dan wij ook nat! Laatst was ik nog bij een concert van Timbres Divers in Veenendaal met Maaike Widdershoven en Tony Neef. Ik stond zelf in het publiek, maar gelukkig was een groot gedeelte van het plein overdekt zodat ik van bovengenoemde probleem geen last had, maar Maaike en Tony? Die hadden ook op het moment dat het begon te regenen de catwalk kunnen vermijden en op het podium kunnen blijven, maar deze artiesten hadden oog voor hun publiek en stonden gewoon in de regen. Waren ze erg nat? Ben je gek, als je er eenmaal instaat valt het allemaal wel mee hoor!

Maaike Tony Regen

Overigens is de paraplu van origine helemaal geen middel om de regen tegen te gaan. De paraplu stamt namelijk af van de parasol. Deze bestonden al in de oudheid, in het oude Griekenland en China, pas na de Renaissance werden parasols ook gebruikt in de westerse wereld. Niet voor de regen, maar door de mensen van de hogere klassen als statussymbool.  Als je namelijk een witte huid had kon mijn niet zien dat je buiten werkte. In de jaren 50 van de vorige eeuw heeft ook Gene Kelly de paraplu gebruikt in een musical. Maar ook niet om droog te blijven, maar als fashion statement, waarom zou je de paraplu dan ook open doen? Bang om te smelten? Daar mag alleen Elphaba rekening mee houden!

Singing in the Rain

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Events, Music and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

