Fatsoensnormen Online

Al vele jaren maak ik gebruik van Facebook, volgens mij was ik in Nederland één van de eerste toen de meeste mensen nog op “Hyves” zaten. Ik vind het een goed medium om je vrienden en familie af en toe op de hoogte te houden van je activiteiten, niet om elke 5 minuten te delen, daar is het ook niet voor bedoelt.

Voor de culturele sector is het een prima medium om je voorstellingen, evenementen, concerten en dergelijke op te promoten. Zeker nu tegenwoordig bijna iedereen op het medium zit. Ook als het nog niet mag zoals kinderen van 8 en 9, onverantwoord naar mijn mening, maar ok, wie ben ik om dit te bepalen voor de ouders. Dat moet iedereen zelf weten.

Maar de laatste tijd verbaas ik me meer en meer over het gebruik van Facebook door een hoop mensen, het wordt helaas meer en meer een soort van “open riool”. En dan heb ik het niet over alle “wijze spreuken” die ik van iedereen de hele dag langs zie komen, hoewel me die ook gestolen kunnen worden, al dacht ik dat de ongetwijfeld goedbedoelde tegeltjeswijsheid meer iets was uit de tijd van mijn oma. Nee, ik heb het over het ongenuanceerde, denigrerende en zelfs dreigende taalgebruik van een hoop mensen.

Blijkbaar is het tegenwoordig heel normaal om diverse mensen op het openbare web compleet de grond in te boren. Vaak mensen die juist heel hard hun best doen om iets van onze, toch al behoorlijk rotte, maatschappij te maken. Natuurlijk, hoge bomen vangen veel wind, ik weet het zelf ook, maar tegenwoordig denkt iedereen maar gewoon alles te kunnen en mogen roepen. Lekker veilig vanaf je luie bank achter je tablet, zonder ooit zelf ook maar ergens jezelf voor in te zetten.

Natuurlijk mag iedereen een mening hebben en als deze ook goed onderbouwd is wordt hier zeker naar geluisterd, maar toch zeker niet als je gaat dreigen met allerlei zaken. Juist dan wordt er niet meer naar je geluisterd, sterker nog, je zet jezelf niet zo heel positief weg op dat moment.

Nog afgelopen week had ik plaatsvervangende schaamte voor mijn eigen gemeente. Niet voor de gemeente zelf, maar wel hoe er met bepaalde zaken om wordt gegaan. In het hele land is het vluchtelingenbeleid op het moment natuurlijk een probleem, maar hier werd gevraagd om een tijdelijke crisisopvang van maximaal 3 dagen voor 50 mensen. In mijn eerste reactie zou ik zeggen, laat maar komen, we vangen die mensen goed op, laat onze gemeente van de goede kant zien en 3 dagen later reizen ze weer verder. Wat is het probleem dacht ik nog?

Totdat ik zag dat daar weer een speciale raadsvergadering voor gepland moest worden. In het begin dacht ik nog, ok, die mensen zullen er toch zeker wel hetzelfde over denken? Maar de reacties die op internet, en met name Facebook, verschenen over deze vraag waren niet mals. Sommige reacties snapte ik nog, in mijn enthousiasme had ik ook niet overal bij stil gestaan, maar problemen zijn er om opgelost en uitgepraat te worden. Alle meningen moeten wat mij betreft meetellen, maar de manier waarop daar schrok ik toch wel erg van. Een genuanceerde tegenstander kan ik wel “handelen”, maar het gescheld, geschoffeer en de denigrerende teksten waren niet van de lucht. Ik heb het allemaal met ingehouden woede zitten lezen…

Mensen die hun huis en haard verlaten om hun kinderen een betere toekomstmogelijkheid te kunnen bieden weg van de oorlog in hun eigen land werden net zo gemakkelijk voor “criminelen”, “gajes”, “asocialen” en “oermensen” uitgemaakt als de moordenaar van Theo van Gogh. Ik wist niet wat ik las en was eerder verbouwereerd en geschokt dan dat ik het begreep. Is dit dan onze “nette” samenleving die voor elkaar op wil komen?

Om een lang verhaal kort te maken, de gemeenteraad is bezweken onder de druk van deze hooggespannen meningen en roeptoeters en de opvang is afgewezen. Toen dit bericht verscheen in de plaatselijk krant waren er nog een paar mensen die er een schepje bovenop wilde doen en het nodig vonden onze burgemeester denigrerend met verkleinwoordjes toe te spreken alsof het een klein kind is, waar is dat voor nodig? En dat allemaal ook nog lekker anoniem op een roddeltablet van een van de zuidelijke nieuwsbladen, lekker makkelijk. Voor hetzelfde geld is het mijn buurman, weet ik veel? Nou ja, dat weet ik dan wel, ik geloof niet dat die überhaupt iets leest op internet…

En hou me ten goede, ik heb in het verleden me er ook wel eens schuldig aan gemaakt en nog steeds kan ik wel eens mijn ongezouten mening ergens verkondigen of openbaar maken. Maar daarbij zul je me nooit horen schelden of mensen respectloos behandelen, want het is tenslotte mijn mening en daar mag je het niet mee eens zijn, maar graag op een normale manier.

Als ik in mijn huis, wanneer dat echt nodig is en in goed overleg, een paar vluchtelingen tijdelijk op zou moet vangen, dan zijn ze bij mij welkom en het kan me niks schelen wat andere daar van vinden!

Om met de woorden van wijlen Thé Lau te eindigen: Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen!

Large group of Multi-ethnic people

Iedereen is van de wereld

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Online, Politiek and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

