Voor het goede doel?

Ja hoor, het was weer zover. Een telefoontje van een organisatie of één van mijn bands op een benefietconcert kan komen spelen? En dan graag gratis, want het is voor het goede doel.

Dus ik kom met mijn standaard antwoord: “We willen voor een goed doel graag gratis spelen, maar niet voor niets”. Het is even stil aan de andere kant van de lijn en daarna de reactie: “Wat bedoelt u precies?”

Ik leg het nogmaals uit: Je wilt dat we om 19.00 uur spelen op je bijeenkomst. We moeten dus zorgen dat we om 17.00 uur gesoundcheckt zijn. We vertrekken dan dus om 14.30 uur en rijden 60 km (retour 120 km) naar Utrecht, na het uitladen parkeren we onze auto’s op een betaalde parkeerplaats (geen andere mogelijkheden in de buurt). Omdat we al zo vroeg weg zijn en tot 21.00 uur moeten spelen moet de hele band ook nog eten. Ook drinken op de hele avond is belangrijk maar jullie stellen dit niet beschikbaar omdat alle opbrengst voor het goede doel is. Alles bij elkaar opgeteld maken wij voor zo’n slordige € 250,- aan kosten en dan spelen we gratis. Om ons gratis te laten spelen kosten wij dus € 250,-. En dat in de veronderstelling dat jullie zelf het podium, geluid en licht hebben geregeld (die ook niet voor niets komen).

Het is weer even stil aan de andere kant en dan: “sorry, het mag echt niets kosten” Ik zeg voor de zoveelste keer dit jaar: “Jammer dat je het niet begrijpt en ik wens je veel succes”.

De afgelopen maanden heb ik zelf vrijwillig mee gewerkt aan een film, ook voor een goed doel. Niets mis mee en omdat ik de mensen in de organisatie ken wilde ik graag helpen, mijn eigen keuze. Ik weet niet hoeveel, maar heel veel mensen hebben belangenloos, maar niet kosteloos, mee gewerkt aan de film. Alle kosten die je maakt (kilometers naar verschillende locaties, parkeergeld waar nodig en een aantal keer zelfs je eigen drinken) worden niet vergoed, het is immers “voor het goede doel”. In totaal heb ik denk ik (met aanwezig zijn op sets en het schrijven van muziek) zo’n slordige 45 vrijwillige uren in de film zitten. De kosten heb ik maar voor een gedeelte bijgehouden om niet teveel te denken aan het bedrag wat ik dan persoonlijk uitgeef aan het goede doel. En daarbij had ik mezelf zelf beschikbaar gesteld om te helpen dus kun je ook niet klagen. En ik ben niet de enige, bovenstaande geldt voor alle mensen die mee gewerkt hebben. Sommige meer uren, sommige minder, sommige meer onkosten, sommige minder, afhankelijk van je aandeel in de film. Allemaal voor het goede doel…

Je begrijpt dat mijn verbazing groot was toen ik afgelopen week een oproep langs zag komen van dezelfde organisatie waarin ze vroegen naar iemand die nog iets voor ze wilde doen voor een paar uurtjes op 1 dag en daarbij durfde te vermelden: “over een onkostenvergoeding valt te praten”….??

Ach ja, allemaal voor “het goede doel”!

De volgende keer geef ik wel weer gewoon € 5,- aan iedere collectant die aan de deur komt. Kost me slechts een minuut van mijn kostbare tijd, ik heb weer een organisatie een beetje geholpen en op dat moment ook iemand voor me die ook echt “dankjewel” zegt net voordat ze gaat…

  

About scattandohuub

Cultural Entrepreneur, bass player, conductor, writer, coach
This entry was posted in Music, Networking, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

